Kari Neuvosen tuomariraportti alle 17-vuotiaiden MM-kilpailuista 11.- 14.8.2011 Kiova, Ukraina

Tuomarikokouksessa Kansainvälisen judoliiton tuomarikomission edustajanina paikalla olivat Jan Snijders (Hollanti), Julio Clemente (Puerto Rico) ja Meleka Nagi (Egypti) ja lisäksi Euroopan judoliiton tuomarikomissiosta Pasquale Chyurlia (Italia) ja Euroopan judoliiton varapuheenjohtaja Daniel Lascau. Tuomareita oli paikalla yhteensä 33, Aasiasta 6, Afrikasta 2, Euroopasta 20, Pan Amerikasta 4 eli 8-9 tuomaria/tatami.

Snijders toivoi, että nimetyt tuomarit voisivat mahdollisimman luotettavasti osallistua kilpailuihin. Nyt perumiset aiheuttivat paljon ongelmia, ja lopputuloksena paikalla on muutama tuomari liikaa, mutta kilpailijoita on lähes 600 (naisia 237, miehiä 331 eli yhteensä 568 kilpailijaa 55 maasta), joten töitä on kyllä tiedossa kaikille. Monilla mailla ei kuulemma ole erikseen alle 17-vuotiaiden mestaruuskilpailuja, joten osa tuomareista voi tuomita ensimmäistä kertaa tämän ikäisiä. Muistakaa, että nämä nuoret voivat olla olympialaisissa vuonna 2016 Riossa. Käsilukot ovat kiellettyjä näissä kilpailuissa, ensimmäisellä kerralla mate. Mikäli kilpailija toistaa käsilukkoyrityksen: mate, ja tuomarineuvottelun jälkeen hansokumake. Saman puoleisesta otteesta ja ristikahvasta pitää hyökkäysyritys tehdä heti, ellei yritä shido. Katsokaa rajat tarkasti, älkää näyttäkö liian aikaisin ulos, ja matossa pitää antaa aikaa työskennellä. Lopuksi hän pyysi tuomareita olemaan ammattilaisia myös tatamin ulkopuolella, tuomareita tarkkaillaan kilpailijoiden, valmentajien ja katsojien toimesta kaiken aikaa.

Daniel Lascau käytti puheenvuoron Sjindersin jälkeen. Hän toivoi, että tuomarit kontrolloisivat ottelun alusta loppuun, huolehtisivat alku- ja loppukumarruksista, ja antaisivat ”lasten” otella.

Kilpailut alkoivat joka päivä klo 10:00, hotellista oli matkaa kisapaikalle vain noin 400 m, joten se oli hyvä kulkea kävellen ja samalla herätellä itseään päivän tuomitsemisiin. Kilpailut oteltiin pienemmistä sarjoista suurempiin, joten torstaina ottelivat tytöt alle 40 ja 44 kg ja pojat alle 50 ja 55 kg. Meidän ryhmässä oli 8 tuomaria ja tuomitsimme tyttöjen alle 44 kg sarjaa. Tuomioita tuli 3 keskellä, ja 5 kulmassa. Semifinaaleissa olin keskellä poikien alle 55 kg keskellä, ja samoin poikien alle 55 kg kulmassa.

Perjantaiaamun palaverissa komission jäsenet olivat tyytyväisiä torstain tuomaritoimintaan. Huomautettavaakin tietysti oli: mikäli varsinaisen ottelun(4 min) ja jatkoajan(2 min) jälkeen pistetaulu on tyhjä, eivät tuomarit ole onnistuneet tehtävässään, 6 minuutissa pitää löytää voittaja!  Mikäli tuomio muutetaan komission pyynnöstä (mattotuomarilla oli korvanappi), on parempi pyytää tuomarineuvottelu, ja vasta tämän jälkeen antaa suoritus tai varoitus. Pisteitä oli joissain tapauksissa annettu liian hätäisesti, pitää odottaa uken alastulo, ennen kuin näyttää suorituksen. Kumarruksista ei aina ollut muistettu huolehtia. Yhden pronssiottelun jälkeen mattotuomaria uhkailtiin virallisen delegaation toimesta (olin itsekin aivan vieressä, mutta venäjää taitamattomana on voinut kuin aistia keskustelun sävyn). Näissä tapauksissa yhteys välittömästi komissioon, niin kuin ko. tuomari teki, ja komissio huolehtii jatkosta. Tässä tapauksessa kyseiselle maalle kerrottiin, että mikäli tapaus toistuu, suljetaan maa näistä kisoista.

Perjantaina meidän matolla oteltiin tytöt alle 48 kg. Päiväotteluissa oli 4 kertaa keskellä, ja 7 kulmassa. Lisäksi -48 kg semifinaalin keskellä, ja poikien – 66 kg kulmassa. Päivän huipensin tyttöjen – 52 kg finaalin tuomitseminen mattotuomarina. Vastakkain ottelivat Japanin Kaho Yonezawa ja Saksan Theresa Stolle. Japanilainen voitti täydenajan kestäneen ottelun vain yhdellä yukon arvoisella heittosuorituksella, vaikka hallitsi ottelua melko selvästi.

Lauantaiaamun palaverissa tuomarikomissio oli edelleen pääsääntöisesti tyytyväinen tuomarointiin perjantain otteluissa, varsinkin mitalikamppailuissa. Yksi kawazu gake oli mennyt läpi ilman hansoku makea, ja jossain ottelussa mattotuomari oli antanut ottelun jatkua, vaikka kulma oli näyttänyt ottelijoiden käyneen ulkona. Lopuksi varoiteltiin kolmannen päivän vaarallisuudesta, jostain syystä kolmas päivä on usein huono tuomarityöskentelyn osalta.

Saimme lauantaina poikien – 81 kg alkuottelut meidän matolle, töitä kertyi saman verran kuin perjantaina alkukilpailuiden osalta, ja lisäksi – 73 kg viimeinen keräily keskellä, ja -81 kg keräily kulmassa.

Sunnuntain palaverissa muistettiin, että ei ole hyvä, jos pistetaulu on tyhjä varsinaisen otteluajan jälkeen. Torin sortuessa omasta yrityksestä, ei tietysti saa antaa pisteitä.

Sunnuntaina olin 3 kertaa keskellä ja 5 kulmassa, kun meidän matolla oteltiin poikien alle 90kg alkuottelut. Jouduin poistumaan lentokentälle ennen loppuotteluja, joten ne jäivät tällä kertaa väliin.

Kilpailijoiden taso oli erittäin hyvä, ja kisoissa nähtiin monta todella hienoa kamppailua, eikä tuomareiden tarvinnut juurikaan passivisuusvaroituksia antaa. Mattojudossa tehtiin paljon sankaku gatame- tyyppisiä sidontoja, joista osa toki päättyi myös kuristukseen. Mitalitilastoissa Japani oli selvä ykkönen; 7 kultaa, 3 hopeaa ja pronssia, seuraavina Venäjä(3-2-4) ja Georgia (2-2-1). Kaikkiaan 18 eri maan judoka sai mitalin.

Kari Neuvonen