EJU:n tuomari- ja valmentajaseminaari Antalya, Turkki 23.-24.3.2019

Suomen judoliittoa seminaarissa edustivat kansainväliset tuomarit Kari Neuvonen ja Samuli Kipronen.

Ensimmäisenä käytiin läpi kolme sääntökohtaa, joissa on tapahtunut kehitystä eli tullut tarkennusta IJF:n Mittersillin seminaarin jälkeen. Linkki videoihin ja virallisiin englanninkielisiin vastauksiin löytyy raportin lopusta.

1. Siirtyminen Ne-waza tilanteesta Tachi-wazaan. Videot 23-50 käsittelevät tätä aihetta. Lyhyesti nykyinen tulkintalinja, toisella ottelijalla polvet ja kyynärpäät tatamissa on tilanne Ne-waza. Tästä tilanteesta lähteneet tekniikat tulkitaan mattotekniikoiksi, eikä niistä anneta heittopisteitä, vaikka tilanne hetkellisesti nousisikin pystyyn. Jos Ne-wazaan mennyt ottelija nousee itse ylös, voi tilanne jatkua Tachi-wazana. Tällöin heittotekniikan onnistuessa kumman vain ottelijan toimesta, tulee se pisteyttää normaalisti alastulon mukaan. Vyön alapuolisesta otteesta tulee shido, jos tilanne tulkitaan Ne-wazasta Tachi-wazaan siirtymiseksi ja jompi kumpi ottelija pitää selkeästi vyön alapuolelta otetta siirtymisen jälkeen. Tuomarin tulee katsoa tilanne loppuun, jos esimerkiksi uke pitää otetta vyön alapuolelta ja tori saa joka tapauksessa heitettyä pisteiden arvoisesti, tulee heitto pisteyttää ja antaa shido tilanteen jälkeen.

2. Judogin korjaaminen. Sääntö judogin korjaamisesta matten aikana omatoimisesti on ollut jo useamman vuoden voimassa. Nyt IJF ja myös EJU ovat tiukentaneet linjaa, jos ei ottelija korjaa pukuaan matten aikana. Jos ottelija ei korjaa pukuaan, tuomarin tulee näyttää vain virallista puvun korjaamista osoittavaa merkkiä. Toistamiseen saman ottelun aikana samalle ottelijalle näytetyn puvun korjaamista osoittavan merkin jälkeen tuomari julistaa shidon ottelijalle.

3. Osaekomi tilanne ottelualueen ulkopuolella. Välitön vastahyökkäys on nykyisin sallittu ja ohjeistusta tuomarin komentoihin tilanteessa on muutettu sen mukaiseksi. Aikaisemmin sidonnan mennessä rikki ottelualueen ulkopuolella on julistettu matte. Nyt julistetaan toketa, eli annetaan sen puolesta myös mahdollisuus tehdä vastahyökkäys.

Seminaarissa käytiin kaikkiaan 153 videoklippiä läpi kahden päivän aikana. Tämän lisäksi käytiin lauantaina harjoittelemassa tuomarointia paikallisten nuorten judokoiden ottaessa randoria ja EJU:n komissaarien antaessa palautetta. Käytännön osiossa kaikki paikalla olleet valmentajat ja tuomarit jaettiin kuuteen ryhmään. Jokaiselle ryhmälle oli oma ottelualue, johon tuli ottelijat ottamaan kahden minuutin randorin jonka joku ryhmäläisistä tuomaroi. Tästä harjoittelusta oli toivon mukaan hyötyä ottelijoille. Videoista jäi mieleen Kaeshi-waza osion videot 8 ja 22. Videon 8 tuomio on: ei pisteitä kummallekkaan, mutta toimiva vastaheitto. Lähes vastaava tilanne videolla 22: tuomio on pisteet siniselle, Ko Uchi toimiva ja vastaheitto myöhässä.

Videosta 63 keskusteltiin pitkään, seminaarilaisista osa oli sitä mieltä, että täytyisi tulla hansoku make. Komissaarit päättivät lopulta katsoa videon illalla tarkkaan uudestaan ja palata asiaan sunnuntaina. Näin tehtiin, ja tilanteesta ei edelleenkään komission mielestä pidä antaa hansoku makea, koska käsi on kyynärpäästä vapaa liikkumaan ja uke saa käden halutessaan pois selän takaa. Waki Gatamessa uken käsi on torin etupuolella ja ote on ranteesta niin ettei ukella ole mahdollisuutta paeta lukkoa.

Videot kannattaa käydä läpi, ja jos tulee kysymyksiä, niin videoista voidaan keskustella esim. Facebookin Tuomio-palstalla.

Seminaarin sunnuntain ohjelmaan kuului myös EJU:n koulutuskomission esitys. Esityksen piti vice president Jane Bridge. Esitys sisälsi käytännössä eju.net sivuilta kohdan projects, jossa kannattaa käydä tutustumassa eri projekteihin. Tämän lisäksi esiteltiin kata ja veteraanien mestaruuskisat, jotka molemmat pidetään Las Palmasissa heinäkuussa.

Varsinaisen seminaarin jälkeen komissio halusi keskustella kansallisten tuomaripäälliköiden kanssa. Samuli osallistui tähän keskusteluun.
Komissio kävi muistutuksena muutamia asioita läpi.

• Ennen EJU:n turnauksia tuomarit tulee olla ilmoitettuna ajoissa, eli kaksi viikkoa ennen turnausta judo basen kautta.
  • EJU:n tuomarikomissio voi kommentoida ja käyttää esimerkkeinä kansallisilta komissioilta tulleita videoita. Käytännössä, jos jollakin suomalaisella judokalla missä tahansa kisassa tarttuu videolle hankala tilanne, voidaan se toimittaa Suomen judoliiton tuomarikomission kautta EJU:n tuomarikomissiolle katsottavaksi. Näin toimitaan sellaisissa tilanteissa, joissa kansallinen komissio ei osaa vastata tai haluaa viedä videon EJU:n komissiolle muusta syystä. Jos tällaisia vidoita tulee, niin ottakaa yhteyttä tuomarikomissio(a)judoliitto.fi
  • IJF Academyn instructor level 1 tulee olemaan jatkossa vaatimuksena tuomareille, jotka haluavat päästä tuomaroimaan IJF World Tourilla. Lajiliittoja kehoitettiin olemaan aktiivisia tämän asian suhteen ja laittamaan IJF Academyyn tuomareita, joilla on tavoitteena päästä IJF World Tourille.
  • Yleisesti toivottiin myös, että jos EJU:n turnaukseen lähtee joukkue, lähtisi ko. maasta myös tuomari.
  • Noin kolme kuukautta ennen olympialaisia tulee kansallisille liitoille kysely IJF:ltä. Kyselyllä pyritään selvittämään, mitä asioita nykyisissä ottelusäännöissä haluttaisiin muuttaa ja miten. Tulossa on siis kaikille mahdollisuus vaikuttaa ottelusääntöihin.

Videot ja englanninkieliset vastaukset löytyvät täältä.

Terveisin
Kari ja Samuli