Uudet tulkinnat ja muutokset ottelusääntöihin

IJF on julkaissut ottelusääntöjen uusimmat muutokset ja tulkinnat. Muutokset astuvat voimaan 1.1.2018.

Kansainvälinen judoliitto (IJF) on julkaissut uusia muutoksia ja tulkintoja ottelusääntöihin, jotka tulevat voimaan 1.1.2018. Uutinen muutoksesta löytyy IJF:n sivuilta: https://www.ijf.org/news/show/detailed-explanation-of-the-ijf-judo-refereeing-rules. Liitteenä oleva dokumentti on päivitetty versio 9.6.2017 julkaistuista säännöistä ja dokumentin uudet sivut on merkitty sinisellä "New"-merkinnällä.

Suurimmat muutokset pähkinänkuoressa:

• Ippon = teknisesti täydellinen heitto, jossa seuraavat kriteerit täyttyvät: nopeus, voima, selälleen ja kontrolli
    • Rullaavista heitosta voidaan antaa ippon, kunhan liike on jatkuva
  • Waza-ari = joku ipponiin vaadittavista kriteereistä uupuu sekä entiset yukot (alastulot kyljelleen)
    • Alastulos kahdelle kyynärpäälle tai kämmenille = waza-ari
    • Alastulo yhdelle kyynärpäälle, takapuolelle tai polvelle, mikä jatkuu välittömästi selälleen = wazari
  • Kaksi waza-aria = ippon (waza-ari awasate ippon)
  • Alastulo siltaan = ippon torille
  • Tahallinen selälleen alastulon estäminen päällä = hansokumake ukelle
  • Tahattomasta päälle alastulosta ei varoitusta ukelle eikä torille. (Erityistä huomiota pitää kiinnittää seoi-otoshi, sode-tsurikomi-goshi tai koshi-gurumaa -tilanteissa)
  • Golden Score päättyy vain pistesuoritukseen tai hansokumakeen
  • Jalkaan tarttumisesta rangaistaan joka kerta shidolla (3. shido = hansokumake)
  • Kuristusotetta ei saa tehostaa uken jalkaa (pohkeen alapuolisella otteella) suoraksi venyttämällä
  • Jos ottelijat saavat samanaikaisesti kolmannen shidon (hansokumake) judohengen vastaisesta toiminnasta, molemmat diskataan kilpailusta

Katso tarkemmat tiedot yllä olevasta linkistä.

Ladattavat tiedostot: