Raportti Estonia openista Tartosta

Tuomariraportti alle 20-vuotiaiden Estonia openista

28. helmikuuta käytiin Tartossa alle 20-vuotiaiden miesten ja naisten Eestin avoimet kilpailut. Ottelijoita hieman yli 200. Mukana olevat valtiot olivat Venäjä, Suomi, Ruotsi, Viro, Liettua, Latvia ja Puola. Tuomareita oli 14 ja tarkkailijat. Tuomarit olivat Virosta Liettuasta ja Suomesta. Suomen tuomareina Toimi Pentti Sirkiä Lappeenrannasta ja Galina Sutinen Lahdesta. Ottelut alkoivat kello 10:00 ja viimeiset ottelut käytiin hieman ennen 19:00, joten tuomittavaa tuli runsaasti.

Kilpailut Käytiin kolmella tatamilla. Ottelualueet olivat seitsemän kertaa seitsemän metriä kolmen metrin suoja-alueella. Näin mitoitettu alue havaintojemme mukaan nykysinkin rajatulkinnoin riitti hyvin.

Ennen kilpailujen alkua meille pidettiin Info. Einar Suur viesti meille EJU:n näkemyksiä . Yhtä kohtaa lukuun ottamatta viesti oli yhteneväinen meidän kansainvälisten tuomareiden raporttien kanssa. Hän esitti, että tilanteessa jossa ottelija tarttuu lahkeeseen ja heitto lähtee heti, ei anneta varoitusta. Yhdessä ottelussa Galina tarjosi shidoa juuri tästä syystä, mutta kulmat pyyhkivät senkin pois. Varoitusten antamisen linja olisi voinut olla hieman herkemmässä. Varoituksia antaessaan lähes kaikki tuomarit näyttivät myös syyn.

Hantei tuomioon päättyviä otteluita omalla matolla näin kolme. Yksi niistä oli selkeästi sellainen jossa sama tuomarikolmikko olisi viime vuonna huomioidessaan vain jatkoajan tuominnut voittajan toisinpäin. Kokonaisuudessaan tuomioiden linja oli tasaisen hyvää.

Iltabanketissa Galina halusi kilpailujen päätuomarilta palautetta siitä miten meidän päivä oli mennyt. Vastaus oli diplomaattinen. ” Tehän molemmat olitte lukuisissa loppuotteluissa keskellä, ette olisi olleet jos aamupäivä olisi ollut heikkoa”. Pitää kai tulkita kiitokseksi.

Matka kokonaisuudessaan miellyttävä kokemus.

Pentti Sirkiä