Merja Hakamäen ja Juha Vuorelan raportti Drammenin maailman cupista

Ensimmäiseen Maailman cupiin Norjan Drammenniin osallistui vain 64 ottelijaa15 maasta. Otelut käytiin kahdella, eikä otteluita kovin paljoa päivää kohden kertynyt. Positiivisesti ajatellen tämä ottelijamäärä tarkoitti sitä, että kaikki läsnä olleet olivat selvinneet suoraan toiselle kierrokselle. +100 sarjaan oli ilmoittautunut vain yksi ottelija. Tämän vuoksi ylimääräisenä oteltiin avoin painoluokka. Tuomareita paikalla oli 12, komission jäsenistä Miklos Vagi ja Vasili Smolin.

Perjantain tuomaripalaverissa painotettiin jo kesän tuomarikurssilla esillä olleita negatiivista judoa koskevia seikkoja; otteluasento, valehyökkäys, kumikata.

Juha Vuorela: Ensimmäisessä ottelussani sarjassa 66-kg, AZE vs RUS, jouduinkin heti tosi paikan eteen. Ottelijat olivat nopeita, taitavia ja ottelivat niin kuin oli odotettavaakin linkkariasennossa. Oli todella vaikeaa ”löytää” oikeaa hetkeä varoituksen antamiseen ja komission linjan mukaisen ottelutyyliin ”opettamiseen” ottelijoille. Ottelu näytti menevän Golden scoreen, mutta viimeisellä minuutilla venäläinen onnistui seoi nagellaan ipponin arvoisesti. Lauantaipäivä sujui kauden ensimmäisen ottelun aiheuttaman jännityksen jälkeen rennosti ilman mainittavia tapahtumia. Keskellä tuomitsin päivän aikana neljästi ja kulmassa olin kahdeksan kertaa. Mitaliotteluissa olin kahdessa pronssiottelussa kulmatuomarina.

Sunnuntaina tuomitsin 81 painoluokan otteluita. Eräässä ottelussa tapahtui hieman vaikea tilanne, jossa kumpikin ottelija kaatui kyljelleen mattoon. Pisteet kuuluivat mielestäni valkoiselle ottelijalle ja kulmatuomarit olivat samaa mieltä. Myös katsomosta kuului Suomen valmentajan hyväksyntä: ”Hyvä Juha!” Vagi pyysi meidät luokseen ja ilmoitti, että pisteet kuuluvat ehdottomasti valkoiselle! Osoitimme pistetaulua ja sanoimme, että niinhän tuolla pistetaululla juuri onkin. Hetken kuluttua Vagi pyysi meidät luokseen ja ilmoitti pisteiden kuuluvan ehdottomasti kuitenkin siniselle. Yuko vaihdettiin siniselle ja ottelu jatkui. Ottelun jälkeen Vagi pyysi meidät luokseen ja sanoi, että jos komission jäsen on aivan väärässä, niin protestoikaa. Kulmassa olin seitsemän kertaa ja keskellä kolme kertaa. Sunnuntain finaaliotteluissa olin kulmassa 81 painoluokan pronssiottelussa ja avoimen painoluokan loppuottelussa sekä keskellä avoimen painoluokan pronssiottelussa.

Merja Hakamäki: Lauantaina työskentelin mattotuomarina kolme ja kulmatuomarina viisi kertaa. Ensimmäisessä ottelussani toinen ottelijoista yritti lukottaa jujilla, jolloin uke nosti matossa selällään makaavan lukkoa yrittävän torin ylös matosta. Komensin maten ja välittömästi komentoni jälkeen uke kiljaisi kivusta. Koska uke ei antautunut ja kulmatikin istuivat ilmeettöminä patsaina tuoleillaan, jatkoin ottelua. Matsin jälkeen Vagi kertoi meille tuomareille, että teimme aivan oikein sääntöjen mukaan, MUTTA kiljuminen olisi pitänyt tulkita antautumisena. Pitää tuomita judohengen mukaisesti. Kilpailijat voivat kyllä taktikoida tällaisissa tilanteissa, mutta niin voivat myös tuomarit. Maten olisi voinut sanoa aikaisemmin, vaikka uke ei vielä ollut nostanut toria ylös. Tässä kohtaa olisi voinut soveltaa sääntökirjan kohtaa, tilanteet joita säännöt eivät kata. Tunsin saavani armopalan -66 kg:n pronssiotteluun kulmatuomariksi.

Sunnuntaina ei kommelluksia sattunut. Tuomitsin mattotuomarina kolme ja kulmatuomarina kahdeksan kertaa. Illan loppuotteluissa istuin kaksi matsia kulmassa ja tuomitsin avoimen pronssiottelun.