Matti Tieksolan raportti EJU:n tuomariseminaarista

Aika: 21-22.5.2009

Paikka: Chisinau, Moldova

1. Yleistä

Moldovan pääkaupungissa Chisinaussa pidettiin vuoden 2009 EJU:n tuomariseminaari. Kaupungin yleisilmeessä oli havaittavissa varojen puute erilaisten remppaa tarvitsevien kohteiden kuten rakennusten ja teiden osalta. Kerjäläisiäkin kadun varrella oli jonkin verran. Hintataso suomalaisen mittapuun mukaan oli halpa eikä omaa rahaa kulunut mainittavaa määrää.

Hotelli oli erinomainen keskellä kaupunkia. Huoneet olivat tasokkaat, ruoka valikoimineen runsas ja maukas. Kuljetuksia oli järjestetty tutustumisiin maailman suurimpaan viinikellariin Milestii Miciin perjantaina ja lauantaiseen vierailuun Judo Academiaan sekä yliopistoon.

Viinikellarista muutama sana on paikallaan. Painuimme maan alle aina 80 metrin syvyyksiin autoilla, jotka ajoivat heikosti valaistuissa käytävissä. Mutkia seurasi aina 50 metrin välein. Käytävät olivat täynnä suuria viinitynnyreitä ja oppaan kertoman mukaan käytävillä ja eri huoneissa oli noin 2 miljoonaa viinipulloa. Käytävien yhteispituus oli yli 200 km, joista 55 km oli käytössä. Guinnessin ennätyskirjan diplomi koristi näyttävän edustustilan seinällä.

Judo Academy oli vain muutaman vuoden ikäinen. Rakennuksessa oli kuntosalit, saunat, hieno dojo ja vielä ylimmässä kerroksessa painisali.

Seminaaritila oli suurelle joukolle liian ahdas ja tuolitkin olivat kiinni toisissaan. Mutta hienot nimilaput maan lippuineen oli osoittamassa istumajärjestystä. Monisteet jaettiin osanottajille yksitellen, nekin olisi voinut monistaa ja niputtaa etukäteen.

2. Organisaatio

EJU:n tuomarikomissiosta paikalla olivat puheenjohtaja Jan Snijders Hollannista, jäsenet Annie Witvoet Belgiasta, Marion Hefka Tsekistä, Vasily Smolin Venäjältä, Pasquale Chyurlia Iltaliasta ja Bernd Achilles Saksasta. Paikalla oli myös IJF:n tuomarivastaava Juan Carlos Barcos Nagorre Espanjasta. Tuomareita oli yhteensä 67 neljästäkymmenestäkahdesta maasta. Allekirjoittanut oli ainoa suomalainen osanottaja.

Lisäksi paikalla oli EJU:n presidentti Venäjän Sergei Soloveychik, Moldovan Judoliiton presidentti V. Manolachi ja Unkarin Lazlo Toth, joka hoitaa EJU:n raha-asioita.

3. Seminaarin kulku

1.päivä

Aivan alussa oli informaatio-ongelmia, kun tuomarit tulivat paikalle klo 9 ja komission jäsenet vasta 9.30. Snijders selitti sen olevan katkos informaatiossa – oikea aika oli 9.30. Hän kertoi aluksi seminaarin ohjelman koskien perjantaita ja lauantaita. Valmentajien paikoista katsomon puolella hän sanoi sen johtuvan siitä, että Euroopassa on muutama äänekäs valmentaja, joiden johdosta kyseiseen sääntöön on siirrytty. Valmentajat ovat viisaita ja he osaavat säännöt ja tuomarit tekevät parhaansa, hollantilainen korosti.

Snijders toi tämän jälkeen esille judon erottamisen painista. Hänellä oli mukanaan dioja, joiden avulla hän selvitti mitkä liikkeet tulkitaan painiliikkeiksi ja joiden tapahtuessa tulee komentaa matte. Hänen mukaansa tuomari odottaa usein liian pitkään kyseisten nostojen alkaessa.

1) junttanosto matosta > matte heti noston alussa

2) nosto toisesta jalasta > matte

3) nosto vyötäröltä > matte

Sneijders korosti että koulutuksessa on tärkeää kaikkien sanoa mielipiteensä eri asioista.

Tuomarit ovat tärkeässä asemassa Euroopassa ja heidän mielipiteillään on merkitystä.

Puolan Wjadzeslaw Bielawski kysyi, mitä tehdä kun molemmat ovat passiivisia. Tähän Barcos vastasi että molemmille pitää antaa shido. Ensimmäinen shido on vapaa ja sen pitäisi herättää ottelijat yrittämään enemmän.

Tbilisin EM-kisojen tilastoista kertoi Achilles.

otteluja 303

ipponeita 171 eli yli 50 %

waza-areja 38

yukoja 48

Achillesin mukaan ottelijat pyrkivät saamaan suuria tekniikkoja. Mitaliotteluissa oli sama trendi:

otteluja 42

ipponeita 20

waza-areja 4

yukoja 7

Rangaistuksia Tbilisissä annettiin seuraavasti:

otteluja 303

voitto rangaistuksella 25

hansoku-make 5

Golden Score:

otteluja 30

hantei 11

Viime mainittua määrää Achilles piti liian suurena.

Tauon jälkeen aiheena oli judogikontrolli. Ohjeen mukaan judoka on itse vastuussa judogistaan. Mikäli matolle tullessaan tuomari epäilee sen oikeellisuutta ja mittauksen jälkeen se todetaan vääräksi, ottelija diskvalifioidaan. Kenellekään ei saa tulla etua liian pienestä judopuvusta, sanoivat seminaarin vetäjät.

Tämän jälkeen Snijders kertoi tuomarivalinnoista mestaruuskilpailuihin. Hän totesi määrän liian suureksi. Esimerkkinä hän mainitsi Pariisin kisat, joissa oli 70 tuomaria. Jatkossa Snijders kertoi hyväksyttävän vain yhden tuomarin maata kohden aikuisten mestaruuskilpailuihin. Tbilisissä oli 24 tuomaria eli 8 per tatami. Rotterdamin MM-kilpailuihin kutsutaan 32 tuomaria. Hänen mukaansa nyt tiedetään etukäteen keitä on tulossa tuomitsemaan.

Tässä yhteydessä Smolin yritti esittää oman mielipiteensä, mutta Snijders keskeytti ja sanoi tietävänsä Smolinin mielipiteen.

Tuomareiden puolelta annettiin palautetta ( Run Yedgar Israel, Zbiegniew Bielawski Puola) komissiolle arvostelun hitaudesta. Yleisesti ottaen tuomarit haluavat palautteen välittömästi kilpailun päätteeksi.

Achilles vastasi että meillä ei ole kriteerejä miten menetellä. Hän korosti yhteystyön parantamisen tärkeyttä tuomareiden ja komission välillä. Jos joka kertaa annetaan palaute, siihen menee meiltä kallista aikaa.

Eräs tuomareista esitti että annettaisiin kolmen kohdan arvostelu: 1) pisteytykset 2) liikkuminen, yhteistyö ja 3) ajoissa tuleminen, käyttäytyminen. Skribic sanoi luottavansa komission arvostelukykyyn. Frankie de Moor sanoi vanhan järjestelmän olleen parempi. Barcos oli myös sitä mieltä, että vuoden lopussa tulleeseen palautteeseen on vaikea antaa selitystä. Tuomareiden tulee luottaa kotimaiseen komissioon.

Jan Snijders sanoi että kilpailuissa ei ole tärkeää olla iloinen ja onnellinen. Voitte mennä ulos ja olla onnellisia siellä! Ei ole meidän tehtävä tehdä teitä onnellisiksi! Barcos kertoi esimerkin Thaimaan kilpailuista, joissa oli vain 15 tuomaria. Ranskan Cathy sai kehuja Barcosilta toiminnastaan. Afrikkalainen tuomari vaihdettiin pois ja hän oli vihainen.

Tampereen EYOF-kisoihin ei nimetä erikseen tuomareita. Maat lähettävät tuomarit sääntöjen mukaan. MM-kisoihin nimetään seuraavasti:

Africa 5

Pan Am 8

EJU 9+1

Ocean 2

Aasia 8

Alle 23-vuotiaiden nuorten EM-kilpailuihin valittajan tuomarin pitää olla kategoriassa S. Universiaadeihin riittää kv. B-lisenssi. Kahdella S:llä pääsee aikuisten EM-kilpailuihin.

Tämän jälkeen keskusteltiin valmentajan paikasta. Päätös siirtää valmentaja pois tatamin vierestä on seurausta vain muutaman äänekkään tuomarin toimista. Suurin osa valmentajista on hyviä ja hyvin käyttäytyviä. Kaikkia ei voi rangaista, niinpä valmentajat saattavat palata tuoleilleen jatkossa. Jos tuolilla istuva valmentaja käyttäytyy sopimattomasti, niin päätuomari kutsuu kulmat luokseen neuvotteluun. Tämän jälkeen annetaan valmentajalle tieto ”leave the mat”!

Tämän jälkeen katsottiin videoesimerkkejä tunnin ajan. Ja tähän jälkeen päättyi seminaarin ensimmäisen päivän osuus.

2.päivä

Aamupäivällä Snijders kertoi Euroopan tuomaritilanteesta seuraavaa:

273 tuomaria, joista 89 A-lis. ja 184 B-lis.

40 naista

233 miestä

Achilles totesi tähän että naisia täytyy kannustaa eteenpäin. Viimeisimmistä A-lisenssikokeista kerrottiin että Koreassa 12/08 ja Kuubassa 4/09 suoritti kahdeksan eurooppalaista tuomaria A-lisenssin. Ensi vuonna koe pidetään Euroopassa ja sinne nimetään 10 eurooppalaista kokelasta.

Tuoreimmat luokitukset kertovat että ne jakaantuvat v. 2009 seuraavasti:

S: 60 ja 31 maata

J: 111

C: 49

ei luok.: 53

Tämän jälkeen kansallisuuttaan Slovakiasta Tsekkiin vaihtanut Marian Hefka kertoi nuorten eli 12-14-vuotiaiden judokilpailujen asioista. Suosituksena hänen mukaansa on polvilleen putoamisten, lukkojen ja kuristusten poistamiset, samoin pään ympäri tapahtuvat kietomiset ja morete-garin tyyppisten tekniikkojen poissulkemiset.

Cadettien kilpailuissa käsilukko voi pilata koko uran, siksi niitä ei sallita Cadettien EM-kisoissa. Matte pitää komentaa välittömästi. Jos tekee uudelleen, niin hansoku-make. Shime-waza on edelleen sallittu Cadettien EM-kisoissa.

Alimmiksi painoluokiksi on hyväksytty pojissa 55 kg ja tytöissä 44 kg. Otteluaika 4 min ja GS 2 min.

Keskusteltaessa tuomarien vaihtamisesta kilpailujen aikana, kuultiin Barcosin ollen täysin tietämätön kuinka Euroopassa menetellään! ”Vaihdatteko te joka matsin jälkeen koko tuomarikolmikon?”, hän kyseli hämmästyneenä. Se on virhe hänen mielestään.

De Moor sanoi että kahdeksan tuomaria on liian vähän kisoissa. ”Pitää nimetä 1-2 lisää.” Johon Snijders sanoi että vain parhaat ovat paikalla ja että spirit säilyy, kun työskentelee nopealla rytmillä. Henk Blugge totesi nuorten tarttuvan usein vyöalapuolelta kiinni. Tähän Hefka vastasi että judo tulee palaamaan alkujuurilleen. ”Ei polvilleen, ei jalasta, ei painia.” Tästä aiheesta jatkoi myös Annie Witvoet sanoen että 2-3 vuotta sitten muutettiin nuorten sääntöjä. Jatkossa tullaan sallimaan ote vain vyön yläpuolelta ja palataan normaaliin judoon.

Tämän jälkeen Snijders ja Barcos kehuivat kilpaa Golden Scorea. ”Ensimmäinen shido oli ennen tappio, mutta nyt se on vapaa. Ja tästä koutsit tykkäävät myös.”

Tauon jälkeen Snijders kertoi uudesta kunniatuomarin arvosta – ns Honorable Referee, joka voidaan myöntää kv. B- tai kv. A-tuomarille. Kotimainen komissio hakee arvoa EJU:n tuomarikomissiolta tuomarille, joka on tehnyt pitkän päivätyön kotimaassaan tai ulkomailla. Ikävaatimus vähintään 55 vuotta. Paikalla oli yksi brittituomari, joka tämän arvon on saanut ja hänelle osoitettiin aplodien kera huomiota.

Uusi Notebook tulee ensi vuonna julki. Sen tekeminen on vaikeaa, Snijders totesi. Uudesta solmiosta kyseli Henk Blugge ja hänelle maanmies Snijders vastasi vanhan olevan vielä käytössä. Israelin Vardi kyseli tuomarilistaa nettiin, johon Achilles vastasi, ettei voi laittaa. Kaikilta pitäisi saada lupa ja kaikki eivät halua.

Tilaisuuden päätteeksi vetäjät kiittivät osanottajia aktiivisuudesta. Myös paikallisen judoliiton presidentti V. Manolachi kiitti kaikkia paikalla olijoita.

Seminaari oli päättynyt.

Matti Tieksola