Juha Vuorelan tuomariraportti SWOPista

SWOP 1. - 2.2008 Borås

Kilpailijoita tämän vuoden SWOP:iin oli tullut 22 maasta yhteensä 220. Suureen osallistujamäärään osasyynä oli varmaankin järjestäjien lupaama 1000 euron palkinto kullekin sarjavoittajalle. Tuomareita paikalla oli Ruotsista, Norjasta ja Suomesta yhteensä15. Ottelut käytiin kolmella ottelualueella, jolloin tuomareita kutakin ottelualuetta kohden oli 5. Tämä tarkoitti, että tuomittavia otteluita tuli varsin runsaasti viikonlopun aikana.

Suomessa junioreiden SM-kisoissa käytössä ollut tiukentunut varoitustulkinnat mielessä odotimme Esa Korhosen kanssa mielenkiinnolla, kuinka ne otetaan käyttöön Ruotsissa.

Lauantai-aamun tuomaripalaverissa kuulimme, että nuorten MM-kisoissa tuominnut Mario D’Allesandro ei tulekaan paikalle ja näin tuoreimmat kuulumiset nuorten MM-kisoista ja uusista sääntökokeiluista/tulkinnoista jäi saamatta. Kisoissa tuomittiin ns. vanhoilla shido-tulkinnoilla.

Kisapaikkana oli vanha tuttu Boråshallen, joka tarjoaa melko mukavat puitteet kisatapahtumalle. Matias Fisher oli tuonut mukanaan maailman cupeissakin käytetyt pistetaulut ja tuloksia pystyi seuraamaan ippon.orgin kautta. Tämän lisäksi tatamin yläpuolella olevalta screeniltä pystyi seuraamaan jotain ottelua. Taisipa sieltä joskus tulla myös uusintoja ottelutilanteista.

Ottelut sujuivat kisaviikonlopun aikana melko tavanomaisesti. Antamieni pisteiden tai varoitusten korjaamista en jälkeenpäin muistele. Jos kaksi muuta tuomaria jostain pisteistä ovat kanssani erimieltä, niin varmaankin he ovat nähneet tilanteen paremmasta näkökulmasta. Pääasiahan on, että pisteet tulevat oikein. tatamilla ollessani tapahtui kaksi valitettavaa loukkaantumista, joista varsinkin toisen hoitaminen ottelualueella kesti liian kauan. Tällaisissa tilanteissa pitäisi pyrkiä siirtämään loukkaantunut tatamin ulkopuolelle niin pian kuin se on loukkaantuneen tilaa vaarantamatta mahdollista. Tässä tapauksessa siirtäminen viivästyi, koska kisapaikalta ei löytynyt paareja. Neuvostani loukkaantunut siirrettiin tatamin palan avulla ensiapupisteelle hoitotoimenpiteisiin.

Lauantai-iltana toimimme Esan kanssa vielä juniorileirin yhteydessä pidetyn joukkuekilpailun tuomareina, joten lauantain kisapäivä venyi iltayhdeksään saakka.

Kisamatkalle lähdimme hankkimaan kokemusta uudesta varoitustulkinnasta. Koska Boråsissa ei uutta IJF:n ohjeistusta oltu vielä otettu käyttöön, muodostui muuten hyvä kisamatka hieman pettymykseksi. Toivottavasti U23 EM-kisoista ja veteraanien EM-kisoista saadaan ajankohtaista tietoa ennen ensi vuoden koitoksia.