Usein kysyttyjä kysymyksiä seuroille

Alle on koottu muutamia seuroilta tulleita kysymyksiä, jotka koskevat tulevaa jäsenrekisterijärjestelmän muutosta. Mikäli mieltäsi askarruttaa kysymys, ota meihin yhteyttä sähköpostilla toimisto@judoliitto.fi tai puhelimitse 050 384 7030.

Loppuuko jäsenen vakuutusturva mikäli ei ole jäsenyys ei ole ostettuna 1.9?

Mikäli judokat ostavat liiton jäsenyydet jatkossa itsenäisesti Suomisportista, niin miten judoseurat saavat rahansa?

Onko Suomisportia pilotoitu minkään judoseuran kanssa?

Seuramme säännöissä sanotaan, että hallitus hyväksyy jäsenet. Miten tämä on mahdollista Suomisportissa jos jokainen itse ostaa jäsenyytensä?

Seuramme jäsenmaksun on voinut maksaa liikuntaseteleillä. Miten niiden kanssa voi menetellä Suomisportissa?

Voiko tänä vuonna hoitaa vielä jäsenmaksut vanhan Sporttirekkarin kautta?

Miksi judoseuran pitäisi ilmoittaa kaikki jäsenensä rekisteriin?

Seuramme on monilajiseura. Voimmeko käyttää Suomisportia muiden lajien kanssa?

Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?

Miten saamme lähetettyä seuratiedotteita jäsenille?

Kuinka pitkä on siirtymäkausi?

Voiko jäsen maksaa jäsenmaksun kahdessa erässä tai kesken kauden?

Mitä toimintoja Suomisporttiin on suunniteltu?

Onko tämä sopimuksen teko seuralle maksullista toimintaa ? Meneekö seuralta ja/tai jäseneltä joka rahansiirrossa osa maksuturvalle?

Loppuuko jäsenen vakuutusturva mikäli ei ole jäsenyys ei ole ostettuna 1.9?

Ei lopu. Judoliitto tarkastaa syyskuun lopussa jäsentilanteen. Vanhojen jäsenten osalta vakuutusturva jatkuu, vaikka uuden kauden jäsenmaksu ei olisikaan maksettu vielä päivälleen 1.9. Otamme huomioon siirtymän ja mahdolliset tekniset haasteet. Tämä tarkoittaa, että syyskuun ensimmäisissä kilpailuissa kaikki vanhat judokat ovat vielä vakuutettuina.

Suomisportin idea on, ettei laskutusta tarvita mihinkään suuntaan.

Jos seuran jäsenmaksu on esimerkiksi 200 euroa vuodessa (sisältäen liiton jäsenmaksun), syötetään se Suomisportiin. Liikkuja rekisteröityy Suomisportiin, valitsee itselleen seuran jäsenyyden ja menee maksamaan sen saman tien verkkomaksuna -aivan kuin toimisi missä tahansa verkkokaupassa. Tällöin verkossa maksettu maksu jaetaan Maksuturvan toimesta niin, että liitolle tulee liiton osuus 41/76 euroa ja loppusumma seuran määrittämästä jäsenmaksusta tilitetään seuralle. Tällöin koko maksutapahtuma on käsitelty alusta loppuun ilman paperin liikuttelua suuntaan tai toiseen. Heti maksun tapahduttua henkilön jäsenyys tulee näkyviin hänelle itselleen Suomisport profiiliin, sekä seuran ja liiton jäsenrekisteriin.

Jotta tämä toimisi kunnolla, täytyy jokaisen seuran tehdä sopimus Maksuturvan kanssa - Maksuturva finanssivalvonnan alaisena yrityksenä ei saa siirtää rahaa yrityksille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta.

Onko Suomisportia pilotoitu minkään judoseuran kanssa?

Suomisportia on pilotoitu lisenssien myynnin osalta tammi-huhtikuun ajan neljän liiton (Aikido, Agility, Cheerleading ja Taekwondo) voimin menestyksekkäästi. Palaute on ollut hyvää. Urheiluyhteisö on aikojen saatossa onnistunut kehittämään yli 600 erilaista lisenssiä, mutta Suomisportin tekijät onnistuivat ratkomaan tämän moninaisuuden ja luomaan lisenssitoiminnoista toimivan kokonaisuuden. Vuoden loppuun mennessä Suomisportia käytetään jo 60 lajissa/liitossa.

Judoliitto seuroineen on seurajäsenyyksien myynnin osalta Suomisportissa pilottiliitto. Pilottina saamme varmistettua, että palvelusta tulee meille hyvä. Kanssamme samoihin aikoihin jäsenyyksien myynnin Suomisportissa aloittaa Taido. Vuoden vaihteessa jäsenyyspalveluiden piiriin tulee enemmän liittoja. Suurimmassa osassa urheiluseuroja jäsenmaksujen laskuttamisrumba työllistää vapaaehtoistyöntekijöitä aivan liikaa ja sekin työpanos olisi hyvä saada urheilun tekemiseen.

Tosiasia on, että mikään näin iso muutos kuin siirtymä vanhasta järjestelmästä uuteen ei ole täysin ongelmaton. Törmäämme varmasti haasteisiin syksyn aikana. Onneksi meillä on monta fiksua ihmistä sekä seuroissa, liitoissa että Olympiakomiteassa näitä asioita ratkomassa.

Palvelun käyttäjät ovat avainasemassa palvelun kehittämisessä. Heiltä saadun palautteen perusteella palvelua voidaan kehittää entistä paremmaksi – Suomisport kasvaa ja kehittyy urheilumaailman rinnalla.

Suomisporttiin seuroille tulee mahdollisuus muuttaa prosessia niin, että jokainen jäseneksi haluava hyväksytään ensin jäseneksi ja vasta seuran hyväksynnän jälkeen pääsee maksamaan jäsenmaksunsa. Vaihtoehtoisesti seura voi toimia niin, että jokainen jäsenmaksun maksava otetaan/todetaan jäseneksi ilman erillistä hyväkymisproseduuria.

Tällä hetkellä Suomisportin maksutavat ovat verkkomaksu, korttimaksu sekä maksu laskulla ja erissä. Liikuntaseteleillä maksaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Liikuntasetelit ja muut uudet maksutavat tulevat Suomisportiin ajan myötä mukaan.

Voiko tänä vuonna hoitaa vielä jäsenmaksut vanhan Sporttirekkarin kautta?

Liiton sääntöjen tarkoittamaksi jäsenrekisteriksi tulee Suomisport. Sporttirekisterillä ei enää jatketa 1.9. jälkeen.

Miksi judoseuran pitäisi ilmoittaa kaikki jäsenensä rekisteriin?

Judoliiton säännöt lähtevät siitä, että henkilö joko on jäsen tai ei ole jäsen. Jos henkilö on jäsen, hänet tulee rekisteröidä Judoliiton osoittamaan rekisteriin, joka aiemmin oli Sporttirekisteri ja jatkossa Suomisport. Rekisteröidyt jäsenet saavat rekisteröimisen myötä kaikki Judoliiton jäsenoikeudet ja etuudet, joista kollektiivinen vakuutus on yksi jäsenetu. Ainoastaan jäsenet saavat osallistua koulutuksiin, kilpailuihin sekä suorittaa vöitä.

Seuramme on monilajiseura. Voimmeko käyttää Suomisportia muiden lajien kanssa?

Muun muassa Aikidoliitto otti Suomisportin käyttöönsä vuoden alussa lisenssien myyntiin. Karaten lisenssimyynti alkaa Suomisportissa elokuun alussa. Aikido- ja Karateliitot eivät liittoina vielä tarjoa Suomisportia seurojen jäsenyyksien hallintaan ja myyntiin, mutta mitään estettä ei ole sille, etteikö muidenkin lajien jäsenyyksiä ja niiden myyntiä voisi hoitaa Suomisportissa.

Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?

Seuralle tulee oma seurakäyttäjä/pääkäyttäjä, joka pääsee tunnuksillaan näkemään Suomisportista kaiken seuraan liittyvän tiedon, kuten ostetut jäsenyydet sekä jäsenten tiedot. Ihan samalla tavalla kuin Sporttirekisterissäkin, mutta nyt vain paljon helppokäyttöisemmässä toimintaympäristössä. Tällä hetkellä lisenssikäyttäjillä on olemassa perusraportointi. Kehittynyt “raportointimoottori” on koekäytössä.

Jäsentiedot saa myös ladattua Suomisportista excelinä/csv-tiedostona. On tärkeää muistaa, että nämä ulos otetut excelit ovat myös henkilörekisterilain mukaisia rekistereitä, joiden säilyttämisessä tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Suomisportilla pyritään siihen, että tällaisia tietosuojan kannalta ongelmallisia operaatioita ei tarvitsisi tehdä.

Miten saamme lähetettyä seuratiedotteita jäsenille?

Suomisportista voi ihan entiseen malliin ottaa listauksia jäsenistä tai jäsenryhmistä ja lähettää heille yhteystietoihin viestejä. Suomisportissa alaikäisten jäsenyydet ostaa hänen huoltajansa, jolloin myös huoltajan tiedot tallentuvat rekisteriin ja ne on liitetty alaikäiseen. Lisäksi Suomisportista tulee saataville kännykkäsovellus, jonka kautta seuralla on viestintäkanava suoraan jokaisen jäsenen taskuun, eli älykännykkään.

Kuinka pitkä on siirtymäkausi?

Siirtymäkausi on se, että syksyllä uuden kauden alkaessa jäsenyydet ostetaan ja maksetaan Suomisportissa. Vanhaan Sporttirekisteriin ei enää kannata tai pidä uusia jäsenyyksiä rekisteröidä. Vanha Sporttirekisteri lakkaa olemasta viimeistään vuoden vaihteessa. Sporttirekisterille ei ole enää käyttöä syyskuun jälkeen, kun seura ottaa Suomisportin reippaasti käyttöön.

Lisenssien myynti on ollut käytössä jo vuoden alusta lähtien. Jäsenyyksien myynti valmistuu tässä kesällä niin, että se on käytössämme, kun Judoliiton uusi jäsenyyskausi starttaa. Tapahtumahallinta on koeponnistettu Salibandyliiton toimesta jo toukokuussa.

Voiko jäsen maksaa jäsenmaksun kahdessa erässä tai kesken kauden?

Kyllä voi. Suomisportiin seura voi itse luoda erilaisia yhdistelmiä, kuten jäsenmaksu + syyskauden maksu + kevätkauden maksu, joista sitten henkilö voi koota “ostoskorinsa” maksaen kaiken kerrallaan tai osissa. Yhdistelmiä luodessaan seura voi määritellä esim, että syyskauden maksua ei voi maksaa/ostaa ennen kuin jäsenyys on valittu ostoskoriin tai maksettu.

Luottokortilla tai erämaksulla maksaessa maksun jakaminen eriin tapahtuu jo maksutavan valinnassa, jolloin jäsenmaksun jakamista useampaan osaan ei seuran välttämättä tarvitsisi tehdä. Seuran ei tarvitse laskuttaa eikä edes seurata saatavaansa, koska seura saa rahansa aina maksutapahtuman yhteydessä.

Mitä toimintoja Suomisporttiin on suunniteltu?

Suomisportin perustoiminnallisuuksia ovat

• Lisenssien ja lisenssivakuutusten myynti ja hallinta (= ei koske Judoliittoa)
  • Tapahtumien myynti ja hallinta (esimerkiksi leiri tai koulutukset)
  • Jäsenyyksien myynti ja hallinta (sisältää muun muassa meriitit, kuten vyöarvot)
  • Raportointi

Suomisportiin on integroitu maksutoiminnot eli jäsenyyttä, tapahtumaa tai lisenssiä ostava henkilö päätyy ostoprosessissa aina maksutapavalintaan (pankki / luottokortti / mobiilimaksu).

Suomisport on kehitysalusta, jolle kootaan tulevaisuudessa erilaisia palveluita. Tässä vaiheessa emme pysty sanomaan, mitä kaikkia palveluita siinä on vaikkapa kolmen tai viiden vuoden kuluttua. Uusista palveluista osa rakennetaan Suomisportin sisälle ja osa kiinnitetään siihen rajapintojen kautta. Asiakkaiden (eli teidän) toiveet ja palautteet ohjaavat palvelun kehitystä ja ratkaisevat, mitä uusia toimintoja Suomisportiin tulee.

Suunniteltuja tulevia palveluita on esimerkiksi seuran avustusten hakeminen. Ensi vaiheessa Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratukien haku (toteutuu mahdollisesti syksyllä 2018). Myöhemmin avustusten hakupalvelua tullaan tarjoamaan myös kunnille/kaupungeille, joilla on suuri intressi nähdä luotettavista tietolähteistä esimerkiksi seurojen todelliset jäsenmäärät.

Maksuturva toimii finanssivalvonnan alaisena yrityksenä, joten se ei saa siirtää rahaa yrityksille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Tämän takia jokainen seura tekee sopimuksen maksuturvan kanssa, mutta itse sopimuksen tekeminen on seuroille täysin maksutonta. Itse maksutapahtumista maksuturva kuitenkin ottaa maksun. Mikäli teidän jäsenlajinne ovat kerran vuodessa tapahtuvat jäsenmaksut, kuten monella seuralla on, menee tuo transaktiomaksu kokonaan Judoliiton osuudesta, eikä jäsenyyksien pyörittäminen Suomisportin kautta siis maksa mitään. Mikäli seuran jäsenmaksu maksetaan esimerkiksi syksylle ja keväälle erikseen, maksaa Judoliitto transaktiomaksun vain siitä osasta, joka sisältää liiton jäsenmaksun. Toisesta osasta maksu menee seuralta. Maksu per maksutapahtuma on 1,32 euroa ja se jakaantuu Maksuturvalle, Vincitille sekä Olypiakomitealle, jotka ovat käytännössä luoneet ohjelman ilmaiseksi.