Yläkoululeiritys

Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean valtakunnallista urheiluakatemiaohjelmaa ja syksystä 2017 alkaen myös osa Judoliiton valmennusjärjestelmää sekä maajoukkuepolkua, jonka tarkoitus on auttaa nuoria urheilijaksi kasvamisen tiellä.

Yläkoululeirityksen valmennus toteutetaan yhteistyössä paikallisen urheiluakatemian kanssa. Pääkaupunkiseudun, Päijät-Hämeen ja Kaakkois-Suomen alueiden seuroissa harjoittelevien 7. – 9. luokkalaisten judokoiden leirityspaikkana toimii Liikuntakeskus Pajulahti. Toisena valmennuskeskuksena toimii Varala, jonne kokoontuu muun Suomen yläkouluikäiset. Pajulahdessa yläkoululeirityksestä judon osalta vastaa Jaana Sundberg ja Varalassa Otto Favén.

Jos judovalmennus painopisteenä on järjestetty osana oman lähialueen yläkoululeiritystä, suositellaan hyödyntämään sitä.

Käytäntö:

Leireillä yhdistetään tavoitteellinen koulunkäynti ja päivittäisvalmennuksen kehittäminen, tavoitteena tukea kokonaisvaltaisesti urheilijan arkipäivää. Leirin jokaisena päivänä on varattu aikaa koulutehtävien tekemiseen. Samalla nuorta kasvatetaan vastuun ottamiseen myös opiskelun osalta. Tällä halutaan valmistaa nuoria 2. asteen opintoihin ja hakeutumiseen Judoliiton painopisteakatemioiden valmennukseen.

Leirit eivät sisällä vain lajiharjoittelua, vaan arjenhallinnan taitoja ravinnosta ja levosta alkaen sekä monipuolisesti lajiharjoittelun lisäksi eri ominaisuuksien kehittämistä.

Hakeminen:

Leiritys käsittää lukuvuoden 2017-2018 ja siihen haetaan sähköisen lomakkeen kautta 31.8. mennessä:

• Varalan haku - www.varala.fi
  • Pajulahden haku - www.pajulahti.com