Joukkueiden käyttäytymissäännöt

Muistin virkistämiseksi valmennuksen johtoryhmän jo vuonna 2002 yksimielisesti määrittelemät käyttäytymissäännöt nautintoaineiden suhteen Judoliiton kilpailu- ja leirimatkoille. Säännöt koskevat kaikkia joukkueen jäseniä urheilijoista valmentajiin, tuomareihin, johtajiin ja mahdollisiin muihin jäseniin.

Nuorten osalta noudatetaan lakia; henkilöt, jotka ikänsä puolesta eivät saa ostaa tupakkaa, nuuskaa tai alkoholia, eivät niitä myöskään voi Judoliiton matkoilla käyttää. Sama pätee ryhmän valmentajiin heidän toimiessaan joukkueen edessä ja esimerkkinä joukkueelleen.

Aikuisten osalta hyväksyttiin seuraavat säännöt:

1) Menomatkalla alkoholia ei voi käyttää.

2) Kilpailujen aikana alkoholia ei voi käyttää niin kauan kuin yksikin suomalainen jatkaa kilpailuissa.

3) Kilpailujen jälkeen sallitaan normaalit ruokajuomat, mutta ei alkoholin käyttöä humaltumistarkoituksessa.

4) EM- ja MM-joukkueisiin valitut noudattavat ennen mestaruuskilpailuja täydellistä pidättäytymistä päihteistä.

5) Kilpailukauden päätöskilpailujen jälkeen sallitaan alkoholin käyttö sivistyneiden tapojen mukaisesti.