Raportti U20 - MM kilpailuista Pariisista 22.-25.10.2009

Kansainvälinen judoliiton kaavailemat, vuodenvaihteen jälkeen voimaantulevat sääntömuutosesitykset olivat kokeilussa nuorten MM-kilpailuissa Pariisissa. Kokeilun perusteella tullaan tekemään lopulliset päätökset. Uusien sääntötulkintojen on määrä astua voimaan ensivuodesta alkaen kun kokeilusta saadut tilastot on käsitelty ja analysoitu.

Tulevista sääntömuutoksista on judopiireissä spekuloitu viime aikoina runsaasti. Eikä syyttä, koska kyseessä on merkittävin sääntömuutos aikoihin. Koska yhtään kilpailijaa tai tuomaria Suomesta ei kisoissa ollut, kävi allekirjoittanut haistelemassa sääntömuutosten tuomia tuulia.

Merkittävimmät sääntömuutokset aikaisempaan ovat:

· Suorat hyökkäykset, missä otteet tulevat vyön alle ovat kiellettyjä esim. morotegari, kata-guruma, kata-otoshi jne.

· Vyön alta tarttuminen sallitaan, jos se on suora jatko (kombinaatio)liikkeestä, joka on tapahtunut kumi-katasta ( kaulus, kahva kylkiote ym. vyön yläpuoliset otteet )

· Yhden tuomarin kokeilu. Kulmatuomarin korvaavat, kamerat joista kuva välittyy tuomaritarkkailijalle, joka tarvittaessa korjaa päätuomarin tuomiota videotarkastelun perusteella. Tuomaritarkkailija välittää tiedon päätuomarille korvakuulokkeen välityksellä.

· Jatkoaika 2 minuuttia; pisteet varsinaiselta otteluajalta jäävät voimaan.

Aikuisten elokuisissa MM-kilpailuissa Rotterdamissa arvonnat alkoivat IJF:n puheenjohtajan nuhtelulla täsmällisyydestä, kun muutama arvontatilaisuuteen saapunut valmentaja myöhästyi kuljetusten takia pari minuuttia. Nyt kyseinen herra itse saapui tilaisuuteen viisi minuuttia aikataulusta myöhässä, joten se siitä täsmällisyydestä. Vain pukuun ja solmioon pukeutuneet valmentajat pääsivät arvontatilaisuuteen.

Arvontatilaisuus oli muuten rutiininomainen. Tuomarikomission puheenjohtaja Barcos kertasi ja näytti muutaman havainnollistavan videoklipin sääntömuutoskokeilusta.

Kilpailuun osallistui osanottajia 68 maasta. Kilpailijoista 278 oli miehiä ja 190 naisia.

Kilpailut käytiin legendaarisessa, olympialiikkeen perustajan De Coubertainin nimeä kantavassa hallissa. Paikka on tuttu monelle menneiden vuosien kilpailijalle. Ottelut, kuten aikuisten MM- kilpailuissa, oli jaettu neljälle päivälle. Itse seurasin kaksi ensimmäistä, myös pienemmissä sarjoissa myös suorat hyökkäykset vyön alle ovat yleisimpiä.

Päävalmentajan havaintoja:

1. Varoitukset: Varoitusten suuri määrä pisti edelleen silmään. Yllättävän hyvin nuoret ottelijat välttivät suorat jalkoihin tarttumiset ja sitä seuranneet varoitukset. Muutamia ulosajoja aiheesta silti nähtiin ja valitettavasti myös mitaliotteluissa. Pelkkä lahkeesta ”hipaisu” toi rangaistuksen. Painetilanteessa muutama ottelija turvautui alitajuisesti liikkeisiin, mitkä aikaisemmin sallittiin ja sai rangaistuksen. Henkilökohtaisesti lahkeesta tarttumisesta pitäisi rangaista normaaliin tapaan shidolla eikä toisesta varoituksesta ulosajolla kuten esim. käytösrangaistuksessa.

Otteluasentoon kiinnitettiin korostetusti huomiota, pään painaminen alas toi armotta varoituksen. Käytännössä aloituksiin voi lähteä enemmän pystyasennossa kun ei suoriin jalkoihin hyökkäyksiin tarvitse kiinnittää aiempaa enemmän huomiota.

Vahvat niskaotteet / ”ryssäkahva” taktisesti hyviä jos vastustajan saa painettua alas. Otteeseen alistettu saa nopeasti varoituksen, koska suora jalkaan tarttuminen ja esim. te-guruma tms. ei ole mahdollista, on otteeseen joutuneen käytettävä muita keinoja. Näyttää näillä sääntötulkinnoilla siltä, että vahva niska- tai muu ”alistava” ote on helpoin tapa saada pisteitä. Periaatteessa pelkkä otteella painaminenkin yrityksiä tekemättä pitäisi olla rangaistavaa, varoituksia tästä ei kuitenkaan näkynyt.

Tulkinta suosii hyökkäävää ja aktiivista ottelutapaa. Myös tässä turnauksessa viimeisten minuuttien taktiset asiat ratkaisivat monta ottelua.

2. Tekniikat: Ipponeiden määrä jäi mielestäni aiempaa vähäisemmäksi tilastoja näkemättä, mikä johtuu aiempaa kapeammasta tekniikkarepertuaarista. Uchimata ja seoinaget olivat eniten ipponeita tuoneet heittotekniikat. Jalkaheittojen merkitys korostui niin pisteitä tuovina, avaavina kuin taktisinakin yrityksinä. Kata-otoshia ja polvikatagurumaa toki nähtiin kombinaationa mutta selkeästi niiden tekemistä varottiin. Yhteen käteen tehtävää kata-otoshia näkyi myös jonkin verran.

3. Yhden tuomarin kokeilu: Kokeilu vaikutti sekavalta. Välillä tuomaritarkkailijan pöydän takana vallitsi melkoinen kalabaliikki valmentajien käydessä tarkastamassa tuomioita. Samaan aikaan toisella tatamilla tapahtuneet tilanteet jäivät tarkkailijalta huomioimatta. Pidän kolmen tuomarin käytäntöä ottelijan kannalta parempana käytäntönä.

4. Kahden minuutin golden score: Ottelutempo pysyi myös jatkoajalla korkeana, jos pistesuorituksia ei nähty ratkesi jatkoaika yleensä varoitukseen. Hantei tuomioita ei juurikaan nähty.

Uudet sääntötulkinnat ovat käytössä myös alle 23-vuotiaiden EM-kilpailuissa Turkissa 20.-22.11

Mika Mukkula

Päävalmentaja