Tuomarirauhaa!

Vetoan valmentajiin, huoltajiin ja muihin tukijoukkoihin tuomarirauhan puolesta. Kaikki tuomarit Suomessa ovat vapaaehtoisia ja heitä on eri tasoisia: aloittelijoista arvokisatuomareihin. On selvää, etteivät kaikki tuomiot ole täydellisiä. Joskus jopa ottelulle tulee väärä häviäjä. Silti muistutan kisatatamin laidoilla olevia aikuisia ihmisiä judosäännöistä ja judon periaatteista. Kannustaminen on sallittua aina. Valmentaja saa neuvoa matten aikana ottelijaa. Tuomarin kanssa voi olla eri mieltä, mutta kohtuus kaikessa. Ennen kaikkea: ollaan aikuisia ja käyttäydytään esimerkillisesti lasten silmissä. Hyväksyen tuomareiden, kisaajien ja myös omat vajavaisuudet. Kenenkään judoura ei ole kiinni yhdestä väärästä tuomiosta kansallisissa kilpailuissa. Toivon, että me kaikki judoaikuiset asetamme seuraaviin kisoihin kisaajiemme lisäksi myös itsellemme tavoitteen: ollaan ihmisiksi! Marko Laaksonen Suomen judoliiton puheenjohtaja