Kiista

Viime viikon aikana judo on saanut valtakunnallista julkisuutta. Niin kuin varmasti tiedätte, kyse on ollut Helsingin judosportin Faye Njien saavuttamasta olympiapaikasta Gambian edustajana. Siinä sivussa tietysti myös Juho Reinvallin saavuttamaa olympiapaikkaa on uutisoitu, mutta paljon pienemmin otsikoin. Fayen paikasta on myös netissä eri foorumeilla ollut paljon keskustelua. Joukossa on ollut myös paljon judoon kuulumatonta, rasistista ja iljettävää kirjoittelua. Uskon, ettei sen kirjoittelun takana ole judoväkeä. Rasistinen kirjoittelu on täysin ala-arvoista ja tuomittavaa.

Mikä sitten on minun ja judoliiton kanta Faye Njien olympiapaikkaan? Sanon sen nyt tässä. Faye on hieno urheilija ja olisi mahtunut varmasti myös Suomen maajoukkueeseen. On aivan mahtavaa, että hän on saavuttanut jokaisen urheilijan unelman -  olympiapaikan. Se ei ole keneltäkään toiselta suomalaiselta pois. Judoliitto on valmis tekemään yhteistyötä hänen kanssaan jatkossa, myös Rion olympialaisissa, jos hän niin haluaa – emme ole ovea koskaan sulkeneetkaan.

Spekulointi sillä, olisiko Faye voinut saavuttaa olympiapaikan suomalaisena käymällä täyden karsinnan, on hedelmätöntä. Sitä kukaan ei voi jälkikäteen tietää, vain esittää arvioita. Selvää kuitenkin on, että hänen kehityskäyränsä on ollut noususuunnassa. Jos käyrä jatkaa neljä vuotta samaan suuntaan, uskon että hän saattaa hyvinkin nousta tavoittelemaan suoraa paikkaa Tokiossa.

Suomalaisen Fayen siirtyminen Gambian edustajaksi juonsi erimielisyydestä, joka syntyi kolmisen vuotta sitten Suomen maajoukkueen silloisen valmennusjohdon ja Judosportin välille. Silloin en ollut missään tekemisissä judoliiton hallinnon tai valmennusjärjestelmän kanssa. Olin muutaman nuorten maajoukkueen jäsenen valmentajana itse asiassa melko lailla samassa roolissa kuin Fayen taustajoukot. Minulla ei siis ole silloisista tapahtumista ensikäden tietoa, toki asiasta jotain silloin kuulin.

Olen keskustellut viime päivinä monien asiasta enemmän tietävien kanssa ja seurannut tietysti myös verkkokeskustelua. Minun tulkintani tästä keskustelusta on se, että asioita on ymmärretty eri tavalla, välillä puhuttu tunteen vallassa, asiat muuttuneet matkan varrella, on sanottu totena asioita, jotka tarkemmalla tutkimuksella onkin muistettu väärin. Vedotaan toisen käden tietoon ja kuulopuheisiin. Puolin ja toisin. Osa päähenkilöistä ei enää vaikuta suomalaisessa judomaailmassa ja tapahtumista alkaa olla sen verran aikaa, ettei talikolla tonkimallakaan kaikista tapahtumista pääse enää yhteisymmärrykseen.

Sen sijaan itse kiistan aiheesta ei ole erimielisyyttä. Se koskee maajoukkueeseen kuulumista ja sitä kautta oikeutta edustaa Suomea arvokisoissa. Judoliiton lähtökohta silloin ja nyt on sama. Kuuluaksesi maajoukkueeseen, sinun täytyy myös haluta kuulua siihen ja osallistua sen toimintaan. Käytännössä tämä ei tarkoita kategorista pakkoa osallistua jok’ikiseen leiriin tai muuhun tapahtumaan, jos jokin este osallistumiselle on ollut: kaikki on ollut sovittavissa entisen ja nykyisen päävalmentajan aikana. Valtaosa harjoittelusta jää edelleen urheilijan ja valmentajan omalle vastuulle. Ketään ei pakoteta harjoittelemaan samalla muotilla, vaan se on urheilijan ja hänen valmentajansa asia. Tiedän tämän kyllä omasta kokemuksesta.

Vaatimukselle yhdessä tekemisestä on useita hyviä syitä. Ensinnäkin judo ei ole vain yksilölaji.Kehittyäksesi tarvitset kovaa vastusta. Jollet anna itsestäsi jotain muille, et sitä myöskään tule muilta saamaan. Ja antaessasi muille, nostat myös heidän osaamistaan: hyvä leviää. Jos me Suomessa kaikki treenaamme vain omissa oloissamme, ei kukaan lopulta kehity ja lopulta koko judo Suomessa katoaa. Emme voi judoliitossa ajatella vain yksittäisiä urheilijoita, vaan koko suomalaista judotasoa.

Toinen argumentti tulee joukkuehengestä, joka kehittyy vain yhdessä tekemällä ja elämällä. Hienoja todisteita tästä olen nähnyt useita. Meidän oma U18- joukkueemme on viime vuosina saavuttanut poikkeuksellisen kovia tuloksia. Väitän, että yksi keskeinen syy siihen on määrätietoisesti rakennettu erinomainen joukkuehenki. Toisen esimerkin näin tämän kevään EM-kisoissa. Ranskan joukkue putsasi siellä mitalipöydän. Pääsin läheltä seuraamaan myös heidän tiivistä yhteishenkeään ja yhteistä tekemistään koko kisojen ajan. Kellään ei ollut erivapauksia tai staran elkeitä. Myös Riner kulki kisabussilla muiden mukana ja sparrasi muita.

Se kuinka paljon judoliitto pystyy tukemaan urheilijoita suoraan rahallisesti, ei ole huippumaiden tasolla. Kuitenkin se maksaa useille valmentajille palkkaa, pyörittää koko judojärjestelmää ja taustalla monia asioita jotka äkkiseltään saattavat vaikuttaa pikku jutuilta, mutta ilman liittoa, nekin jäisivät urheilijoiden itsensä kontolle. Mikään leiri tai kisamatka ei synny pelkästään siitä, että maksaa majoitusmaksun ja kuljetukset itse. Moni itsestään selvänä pidetty asia jäisi hoitamatta. Myös nämä asiat ovat suoraa tukea urheilijoille ja heidän valmentajilleen.

Viime kädessä judoliiton tehtävä on kehittää judoa Suomessa. Kuten olen aiemmin kirjoittanut, judoliiton tavoitteena ei ole olympiakulta hinnalla millä hyvänsä. Tavoitteena on kehittää koko suomalaista judoa niin, että suomalaisen olympiakulta olisi jonain päivänä mahdollinen siksi että tekemisemme laatu olisi kokonaisuudessaan riittäävän hyvällä tasolla.  Judon periaatteen, yhteisen hyvän, mukaisesti lähtökohta pitää olla koko judoyhteisö. Tähän minä uskon.

Tankki

P.S. Yksi keskustelussa vilahdellut yksityiskohta on häirinnyt minua niin paljon, että päätin selvityttää sitä vähän enemmän. Väitteen mukaan judoliitto olisi tilannut judosportille erillisen dopingtestin joskus muutama vuosi sitten. Kyselyistäni huolimatta tällaista tilaajaa ei ole löytynyt. ADT:ltä saamani vastauksen mukaan lajiliitto ei edes voi vaikuttaa siihen, ketä yksittäistä urheilijaa testataan. Liitto voi kyllä tilata testejä antamalla ADT:lle valtakirjan tehdä liiton kustannuksella X kappaletta testejä. Tässäkin tapauksessa ADT valitsee urheilijat testiin oman protokollansa mukaan. Testitilanteessa urheilija allekirjoittaa testauspöytäkirjan, jossa lukee, minkä liiton alaista urheilijaa ollaan testaamassa. Jos testataan judokaa, pöytäkirjassa lukee Suomen Judoliitto.