Kapula vastaanotettu

Vastuu on siitä hankala asia, että sen myötä joutuu myös joskus olemaan kieli keskellä suuta. Pienikin sivulause saattaa saada tulkintoja, joita ei oikeastaan tarkoittanut, mutta jotka tulkitaan jo tehdyiksi päätöksiksi. Ilman vastuuta on helppo heitellä villejäkin asioita. Sanottakoon siis heti kärkeen, että jos blogitekstini aiheuttaa ristiriitaisia tulkintoja hallituksen linjasta, vastuu tulkinnoista on ensisijaisesti kirjoittajalla itsellään mutta myös tulkitsijalla. Hallitus vastaa omista linjauksistaan ja niitä blogini toivottavasti heijastelee. Tavoitteena blogillani on avata asioita, joita judoliiton toiminnassa kulloinkin on pinnalla tai jotka muuten vain liittyvät hienoon lajiimme. Näkökulma on siis kuitenkin minun itseni ja itse vastaan sanoistani, ei hallitus.

Jos joku puoli vuotta sitten olisi sanonut, että aloitan liiton puheenjohtajana vuoden 2016 alusta olisin kuitannut väitteen naureskellen (Iso-Määttä on minulle joskus tätä mahdollisuutta väläytellyt puolitosissaan ja reaktioni oli silloin tuo). Elämä on kuitenkin ihmeellistä. Kun tarpeeksi moni arvostamani judoihminen oli minua suostututellut, päätin lähteä mukaan kisaan. Eipähän sitten vanhempana tarvitse ajatella elämän menneen kahta kättä heilutellen läpi. Lyhyen vaalikampanjan tulos sitten oli, että tässä ollaan. Joku tässä pari viikkoa sitten kysyi, kaduttaako? Vastukseni tuli aika nopeasti: ”vaaleja ennen joka päivä, vaalin jälkeen ei hetkeäkään”.

Myös hallitus uusi kasvojaan. Kymmenestä hallituksen jäsenestä neljä on nyt uusia. Sukupuolten välillä vallitsee tasajako. Hallituksesta kaikki ovat jossain vaiheessa ainakin kokeilleet kisaamista. Joukossa on arvokisamitalistia ja olympiajudokoita, mutta myös valmentajia, tuomareita, vetäjiä, kuntojudokoita, seuratoimijoita – oikeastaan hallituksesta löytyy kokemusta miltei kaikista rooleista, joita judon saralla voi tehdä. Kaikilla on myös siviiliuriensa kautta mitä moninaisempaa osaamista ja kokemusta, jota myös hallitustyössä voi hyödyntää. Siksi on väärin puhua kilpailijoiden hallituksesta. Hallitus on judokoiden hallitus.

Hallituksessa suurin työ tehdään varapuheenjohtajien vetämissä kolmessa valiokunnassa (valmennus-, koulutus- ja hallintovaliokunta) ja niiden alaisissa työryhmissä. Isot asiat tuodaan valiokunnista koko hallituksen käsiteltäviksi. Puheenjohtaja on liiton keulakuva, mutta myös hallituksen toimien yhteen sovittaja. Hallituksessa hänellä on vain yksi ääni yhdeksän muun joukossa, joten diktaattori hän ei ole. Tämän vuoksi puheenjohtajan toimessa korostuu yhteistoiminta ja tiedon jakaminen muiden hallituksen jäsenten kuin myös liiton palkatun henkilöstön kanssa. Hallituksen rooli muutenkin on isojen linjojen veto. Päivittäistoiminnasta vastaa palkattu henkilöstö toiminnanjohtajan johdolla. Rajanveto isojen linjojen ja päivittäistoiminnan välillä on joskus hankalaa ja työnjako käytännössä menee monesti sekaisin. Selkeät prosessit, työnjako ja rutiinien sujuminen on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää missä tahansa toiminnassa. Näiden asioiden vahtiminen on sekä puheenjohtajan että toiminnanjohtajan yhteinen huoli.

Moni on kysynyt, loppuuko nyt muu judotyöni, siis lähinnä valmentaminen. Vastaus tähän on, että ei. Pyrin jatkossakin käyttämään aikaani myös ns. Tankkitiimin ja West teamin pyörittämiseen. Onneksi en tee kumpaakaan yksin. Puheenjohtajan roolissani en tule vaikuttamaan valintoihin tai urheilijatukiin, eivätkä ne puheenjohtajalle kuulukaan. Ainoa paikka, jossa toivon ymmärrystä muilta on kotimaisissa kisoissa satunnainen ”omieni” koutsin penkillä istuminen. Lähtökohtaisesti kun koutsi istuu penkillä oman valmennettavansa tukena ei ketään vastaan. Suurempi henkilökohtainen suru tulee siitä, että nyt pitää välillä muistaa olevansa judopiireissä myös puheenjohtaja ja enimmät ”tankkimaisuudet” pitää jättää kotisaleille.

Puheenjohtajakauteni on nyt siis alkusuoralla, muutaman päivän vanha. Olen toki käyttänyt paljon valinnan jälkeistä aikaa tutustuakseni tehtävään, ihmisiin ja asioihin. Mielestäni olen jo aika hyvin pakassa. Erityiskiitos perehdytyksestä täytyy kyllä antaa edelliselle puheenjohtajalle Esa Niemelle, joka on uhrannut aikaa ja vaivaa sen eteen, että kapula siirtyy kitkatta. Edessä näyttää olevan monenlaisia asioita. Synkkiä pilviäkään ei taivaanrannasta puutu. Mutta toivottavasti vältämme myrskyt. Tarkemmin asioihin palaan, kunhan uusi hallitus on 24.1.2016 pitänyt järjestäytymiskokouksensa ja yhteisesti sopinut linjasta ja tehtävistä toimenpiteistä.

Tankki