Koulutusjärjestelmä

Judoliitto kannustaa jokaista judokaa kouluttamaan itseään judon harjoittelun lisäksi myös valmennuksen, ohjaamisen, seuratoiminnan tai tuomaritoiminnan parissa. Koulutusjärjestelmä on jaettu valtakunnallisen VOK-järjestelmän mukaisesti viiteen tasoon. Voit avata koulutusjärjestelmän kuvauksen sivun lopussa olevasta linkistä.

1. taso

1. tason koulutukset ovat jokaisen judokan peruskoulutuksia, ja jotkut niistä tulee judokan suorittaa vyöarvojärjestelmässä edetäkseen. 1. tason koulutuksia järjestetään Judoliiton jäsenseuroissa seurakouluttajien sekä aluekouluttajien toimesta. 1. tason koulutuksia järjestävät myös liikunnan aluejärjestöt.

Judoliiton 1. tason koulutukset:
Judon perusteet (laajuus 15 h, oltava käytynä ennen vihreän vyön suorittamista)
Oppimisen ja opettamisen perustaidot Judossa (laajuus 15 h, oltava käytynä ennen sinisen vyön suorittamista)
Peruskurssin ohjaajakoulutus (laajuus 15h)

Liikunnan aluejärjestöjen 1. tason koulutukset:
Fyysisen harjoittelun osiot/VOK 1
Liikuttajakoulutuksen 1- tason osiot
Vammaisurheilun työpajat
Seurakehittämisen koulutusten osiot ja tilauskoulutukset

Kun judoka on suorittanut yhteensä 50 tuntia 1. tason koulutuksia ja 50 tuntia käytännön ohjausta tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 1. tason tasotodistushakemuksen.

2. taso

2. tasolla koulutukset lähtevät eriytymään eri-ikäisten judovalmennukseen, ohjaustoimintaan sekä seura- tuomari- tai graduointitoimintaan.

Judoliiton 2. tason koulutukset:
2-tason valmentajakoulutus (laajuus 100 h, yhteinen muiden kamppailulajien kanssa)
2-tason junioriohjaajakoulutus (laajuus 100 h, yhteinen muiden kamppailulajien kanssa)

Urheilijasta valmentajaksi eli URVA-koulutukset (järjestäjä Varalan Urheiluopisto ja Suomen Valmentajat ry)
Muksujudo-ohjaaja 1 (laajuus 18 h) ja Muksujudo-ohjaaja 2 (laajuus 15 h) -koulutukset
Kuntojudon ohjaajakoulutus (laajuus 18 h)
Sovelletun judon ohjaajakoulutus (laajuus 18 h)
Kouluttajakoulutukset
Teemaseminaarit
Kata-koulutukset
Tuomarikoulutukset
Graduoijakoulutukset
Seuratoimijakoulutus

Kun judoka on suorittanut yhteensä 100 tuntia 2. tason koulutusta ja 100 tuntia käytännön ohjausta tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 2. tason tasotodistushakemuksen.

3. taso

3. tasolla judoka voi erikoistua joko valmennukseen tai seuratoiminnan kehittämiseen.

Judoliiton 3. tason koulutukset:
3. tason valmentajakoulutus (laajuus 150 h) yhdessä muiden kamppailulajien kanssa

4-taso ja 5-taso

Ammatillisen tason 4 koulutuksesta vastaavat urheiluopistot ja ammattikorkeakoulut. Useat tason 4 tutkinnot ovat näyttötutkintoja, ja pohjautuvat Opetushallituksen tutkintojen perusteisiin. Korkeakouluopinnot ovat tasoa 5, joka kuuluu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opetuksen piiriin.

Ladattavat tiedostot: