Jorma Kivinen, 8.dan

Jorma Kivinen on Suomen ensimmäinen 8. dan mustan vyön saavuttanut judoka. Kivisen uralle mahtuu Suomen ja Pohjoismaiden mestaruuksia sekä vuosia judo-opissa Japanissa. Kivisen aika Judoliiton valmennuksen johdossa toi meille ensimmäiset arvokisamitalit ja kokonaisuutena sitä pidetään Suomen judon kulta-aikana.

Jorma KivinenMistä menestys tulee Jorma Kivinen?

”Pitää saada massaa liikkeelle, rekrytoida hyviä urheilijoita – vetovoimaisin laji saa parhaat yksilöt.”

”Pitää luoda harjoittelulle edellytykset: salit, valmennus ja harjoitusvastustajat.”

”Pitää uskoa valmennukseen ja omaan tekemiseen.”

”Harjoitusten vetäjien ja valmentajien pitää olla sydämellään mukana, pitää kiertää kisoissa mukana katsomassa mitä harjoittelijat tekevät. Kuinka muuten voi tietää, mitä salilla pitää harjoitella?”

”Monella tavalla voi valmentaa, mutta tuloksia saa vain intohimolla, joka välittyy urheilijoihin. Asenne ja usko omiin kykyihin luovat henkiset edellytykset menestymiseen. Matolla kukaan ei tule auttamaan, olet yksin, siinä kysytään kanttia. Vaikka vastustaja on kova, kenties tuntematon ulkomaalainen, keskity itseesi ja usko omiin liikkeesi, älä anna vastustajan häiritä itseäsi. Ja harjoittele kovaa, mutta viisaasti. Harjoittele vähän itseäsi parempia vastaan. Jos harjoittelet huonoja vastaan, huononet.”