Judopassi

Judopassi on asiakirja, johon judoka kerää tietoja omasta toiminnastaan: kilpailuista, leireistä, koulutuksista, tuomaritoiminnasta, kouluttajatehtävistä sekä vyön korotuksista. Suomen Judoliiton judopassin voi hankkia kaikki judokat, jotka ovat Suomen Judoliiton jäsenseurojen jäseniä.

Nuorten Judopassi alle 15-vuotiaille ja Judopassi yli 15-vuotiaille

Judopassi on ollut käytössä jo vuodesta 1975 alkaen.

Judopassista sekä nuorten judopassista löytyy:

• Yhteystiedot
  • Yleistä judosta
  • Vyön sitominen
  • Vyökokeet
  • Harjoituskerrat
  • Ohjaaja- ja valmentajakoulutus
  • Tuomaritoiminta
  • Judo- ja apuohjaajatoiminta
  • Judoleirit - alueleirit ja kesäleirit
  • Kilpailutiedot
  • Taitosivut nuorten judopassissa
  • Judopassin käyttöohjeet
  • Etukannesta kotelo Judo Free Card -jäsenkortille.

Ajankohtaiset vyöarvoissa etenemiseen liittyvät vaatimukset löytyvät Dan-Kollegion sivuilta.

Alle 15-vuotiaat käyttävät nuorten judopassia. Sinä vuonna kun nuori täyttää 15 vuotta, siirrytään judopassin käyttöön. Nuorten judopassin tärkeimmät tiedot siirretään judopassiin. Lue lisää nuorten judopassista täältä.

Aiemmin juniorit ovat käyttäneet samaa Judopassia kuin aikuisetkin. Vanhoja judopasseja voi vielä olla seurojen varastoissa ja ne ovat edelleen voimassaolevia ja varaston voi käyttää loppuun. Jos juniorilla on judopassi myönnetty ennen syksyä 2012 ja mikäli juniori haluaa itselleen uuden Nuorten Judopassin, niin hän voi tilata sen oman seuransa passisihteerin kautta seuran maksukäytäntöjen mukaan.

Judopassin käyttöohjeet

Suomen Judoliiton judopassi on jäsenetu jokaiselle judoa harrastavalle henkilölle, joka kuuluu Suomen Judoliiton jäsenseuraan.

Judopassi vaaditaan jokaiselta, joka osallistuu viralliseen kilpailu- tai leiritoimintaan tai vyökokeeseen. Em. tilaisuuksissa osallistujalla tullee olla judopassin lisäksi mukana todistus voimassaolevasta seurajäsenyydestä. Judopassin etukannessa on kotelo Judoliiton Judo Free Card jäsenkortille. Se todistaa, että olet Judoliiton alaisen jäsenseuran jäsen sekä vakuutuksesi on voimassa.

Passin myöntää kuhunkin seuraan nimetty passisihteeri. Passisihteeri kirjoittaa passin suoritettujen maksujen jälkeen. Nuorten judopassi on lunastettava ensimmäisen valkoisen vyön (6. kyu) välikokeen yhteydessä. Aikuisilla judopassi tulee lunastaa ennen keltaisen (5. kyun) vyön myöntämistä.

Judopassi on esitettävä henkilöllisyyden, iän tai vyöarvon tarkistamista varten kilpailujen punnituksen valvojalle tai muulle kontrollihenkilölle. Kilpailujen osanotto- ja voittomerkinnät tulee merkitä itse passiin ja pyytää varmennus kilpailujen järjestäjältä tai omalta valmentajalta.

Vyökokeessa passi luovutetaan vyökokeen vastaanottajalle henkilötietojen, harjoituskertojen, kilpailupisteiden, koulutusvaatimusten ja muiden tietojen toteamista varten. Vyökokeen vastaanottaja merkitsee suoritetun vyönkorotuksen passiin.

Passin katoaminen tai täyttyminen

Mikäli passi katoaa, siitä on ilmoitettava oman seuran passisihteerille ja hankittava uusi passi normaalin käytännön mukaan. Mikäli passi täyttyy, on hankittava uusi passi.

Jäsenseurat voivat tilata judopasseja Judoliitosta tällä lomakkeella.

Yksittäiset henkilöt saavat oman judopassinsa seuransa passisihteeriltä.

Uusimmat graduointisäännöt täältä.