Simo Akrenius

Suomen Judoliiton Kunniadojon 4. jäsen

Simo Akrenius nimettiin Suomen Kunniadojon neljänneksi jäseneksi tiistaina 14.1.2014 Suomen Urheilugaalan yhteydessä järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa Helsingissä.

Simo Akrenius oli ensimmäinen suomalaisjudoka, joka sai kunnian edustaa Suomen Olympialaisissa. Vuoden 1971 MM-kisojen seitsemäs sija näyttönään Akrenius valittiin edustamaan Suomea Münchenin olympialaisiin vuonna 1972.

-Innostuin judosta oikeastaan olympiakisojen hengessä, sillä vuonna 1963 lehdissä oli useita artikkeleita seuraavana vuonna Tokiossa pidettävistä olympialasista ja jotkut kirjoitukset käsittelivät siellä kilpailtavaa uutta itämaista lajia judoa, Akrenius kertoo.

-Aloitin judon 13-vuotiaana Helsingissä vuonna 1963 Suomen judoliiton alkeiskursseilla, jotka pidettiin Stadionin suojissa painimatolla. Kaikki maamme mustat vyöt, joita silloin oli alle kymmenen, harjoittelivat lajia samassa paikassa, joskin Turussa oli myös jonkinlaista judotoimintaa samoihin aikoihin.

-Maamme ensimmäisiin juniorikisoihin vuonna 1964 osallistui viisi nuorta, joista itse sijoituin kolmanneksi. Judoseura Meido-Kanin judokat Erkki Nupponen vaimoineen, Juhani Hakkarainen ja Pertti Pimiä matkustivat Japaniin syksyllä vuonna 1968 ja seuraavana keväänä matkustin myös sinne, jossa viivyimme puolitoista vuotta. Jorma Kivinen vaimoineen saapui Tokioon vuonna 1970 vähän ensimmäisen ryhmän palattua Suomeen.

-Harjoittelimme judoa Kodokan instituutissa, eri yliopistoissa ja keisarillisen poliisin dojolla. Aamuisin kävimme lenkillä keisarillisessa puistossa, jossa sijaitsee Budokan -halli. Siellä käytiin Tokion 1964 olympiakisojen judokilpailut.

-Palasin Suomeen tammikuussa 1971 ja samana vuonna sijoituin seitsemänneksi lajin MM-kisoissa Saksassa, joka näyttö riitti olympiakomiteallemme pääsystä seuraavan vuoden Münchenin olympialaisiin.

-Itse kisoissa hävisin ensimmäisen otteluni englantilaiselle Euroopan mestarille Brian Jacksille, joka sijoittui lopulta alle 80 kilon sarjassa olympiapronssille.

-Olisin urallani halunnut voittaa mitalin EM- tai MM-kisoista, mikä ei sitten koskaan toteutunut. Lähimpänä mitalia olin vuonna 1975 EM-kisoissa, jossa ottelin täyden ajan ranskalaista maailmanmestaria Jean Luc Rougea vastaan pääsystä kisojen loppuotteluun. Rouge voitti ottelun ja pronssiottelunkin hävisin niukasti entiselle neuvostoliittolaiselle Khardsiladselle kokan arvoisella suorituksella. Seuraavan vuoden
olympiakisoissa Kanadassa Khardsi voitti hopeaa samassa sarjassa.

-Montrealin olympialaisiin 1976 minua ei valittu. Tämän päätöksen jälkeen päätin lopettaa kilpaurani 25-vuotiaana, vaikka parhaat vuoteni olisivat olleet vielä edessäpäin; etenkin kun olin sarjassani aina alipainoinen ja samana vuonna vahvistettiin uusi, alle 86 kilon painoluokka lisää, joka oli pari kiloa alle oman painoni. Kansainvälinen menestyminen judossa, maailman harrastetuimmassa budolajissa vaatii tänä päivänä erittäin suuria uhrauksia ja huippukilpailijoilta ammattimaista suhtautumista siihen.

-Arvostan paljon judokoitamme, jotka ovat menestyneet tällä tasolla, sillä vain he tietävät, miltä tuntuu saada käteen oman painoluokkansa ottelukaavio, johon on listattu 50-60 kilpailijan nimet. Kaikki eksoottiset nimet siinä ovat oman maansa judomestareita, jotka pitäisi voittaa, jotta mitali kisoista ripustettaisiin omaan kaulaan.

-Yksin Ranskan judoliitossa on 600 000 jäsentä, mikä on yli kymmenen prosenttia maamme asukasluvusta. Tästä huolimatta suomalaiset ovat voittaneet Euroopan mestaruuksia ja MM-mitalin ja uskon, että he kykenevät saamaan niitä tulevaisuudessakin.

-Olen kiitollinen siitä, että sai olla ensimmäinen suomalaisjudoka olympiatatameilla. Samalla tein silloin pienen budolajimme tunnetuksi urheilujärjestöjen ja Olympiakomitean päättäjien piirissä.

Faktat

Simo Akrenius

Syntynyt 1949

Seura: Nurmijärven Ping-Viinit, aikaisemmat seurat Meido-Kan, Judotaito.

Perhe: Vaimo ja kaksi aikuista tytärtä.

Ammatti: Yrittäjä.

Asuinpaikka: Nurmijärvi, KIaukkala.

Parhaat saavutukset:

MM-kisojen seitsemäs 1971.

EM-kisojen viides 1975.

Esiolympialaisten viides 1975.

Kanadan avointen voitto 1974 ja 1975.

Pohjoismaiden mestaruudet 1971, 1972, 1973, 1974 ja 1975.

Suomen mestaruudet 1971, 1973 ja 1975.

Lempitekniikat: Seoinage, uchimata, sasaetsurikomiashi, osotogari, ouchigari.

Vyöarvo 6. dan.