Seppo Myllylä

Judoliiton Kunniadojon 6. jäsen.

Seppo Myllylä nimettiin Suomen Judoliiton Kunniadojon 6. jäseneksi 13.1.2015 Urheilugaalan yhteydessä Helsingissä.

Vuoden 1983 Pariisin EM-kisoissa Myllylä otti Suomen ensimmäisen yleisen sarjan miesten EM-mitalin. Hän voitti semifinaaliottelussa vuoden 1980 olympiavoittajan Neuvostoliiton Shota Khabarelin. Loppuottelussa Myllylä hävisi kolmen pisteen suorituksella hallitsevalle maailmanmestarille Iso-Britannian Neil Adamsille.

Kansainvälisen menestyksen makuun Myllylä pääsi jo vuonna 1978 voittamalla nuorten EM-pronssia. Yhtenä merkittävimmistä saavutuksista voidaan pitää vuoden vuoden 1982 Saksan avointen voittoa ja 1983 kovatasoisen Unkarin Cupin voittoa.

Vuosina 1976-1984 Myllylä hallitsi kotimaan tatameja lähes suvereenisti voittaen kaikkiaan seitsemän Suomen mestaruutta, joista ensimmäisen vasta 18-vuotiaana nuorukaisena.

Seppo Myllylä on Tampereen Fusegin kasvatti, joka ammensi judo-oppinsa Tampereelle asumaan asettuneelta japanilaiselta valmentajalegendalta Tetsuji Satolta. Saton tukemana Myllylä pääsi Japaniin harjoittelemaan jo teini-ikäisenä pitkiä jaksoja.

Myllylä edusti Suomea kahdesti olympialaisissa. Moskovan 1980 olympialaisissa Myllylä voitti avauskierroksen ottelunsa, mutta karsiutui tappiolla pronssille ottelutta Itä-Saksan Karl-Heinz Lehmannia vastaan. Los Angelesin olympialaisissa Myllylä voitti myös avausottelunsa, mutta karsiutui sitten pronssille otelleelle Ranskan Michel Nowakille.

Aktiiviuransa jälkeen Seppo Myllylä toimi yhden olympiadin 1988-1992 Judoliiton päävalmentajana. Päävalmentajan pesti sai huikean alun, kun keväällä 1989 Helsingin EM-kisoissa Suomi voitti kolme kultaa, yhden hopean ja yhden pronssin. Myllylä toimi Suomen valmentajana Barcelonan 1992 Olympialaisissa.

Päävalmentajakautensa jälkeen Myllylä kunnostautui judokirjailijana tehden yhdessä valmentajakollegansa Riitta Pilviön kanssa klassikoksi muodostuneen ”Opi Judoa – tekniikat, vyöarvot, harjoittelu”. Tällä hetkellä Myllylä toimii Suomen kärkijudokoihin kuuluvan Vadud Balatkhanovin valmentajana perustamassaan Suomen Kamppailu-urheilijat seurassa.

Suomen Judoliiton Kunniadojo on perustettu vuonna 2008 Judoliiton 50-vuotsijuhlavuoden kunniaksi. Kunniadojo on suomalaisen judon ”Hall of Fame”, jonka jäseniksi kutsutaan poikkeuksellisen ansiokkaan judouran tehneitä judokoita.

Seppo Myllylä

Syntynyt: 1958

Asuu: Helsingissä

Kotoisin: Orivedeltä

Ammatti: Yrittäjä

Parhaat judosaavutukset

EM-hopea 1983

Nuorten EM-pronssi 1978

Hungarian Cup kultaa 1983 ja pronssia 1980

Saksan avointen kultaa 1982

British Open pronssia 1981 ja 1985

Suomen mestaruudet 1976, 1977, 1979, 1981, 1982, 1983, 1984.

Judoliiton päävalmentajana 1988-1992.