Suomen Judoliiton Kunniadojon 1. jäsenReino Fagerlund

Reino Fagerlund

Reino Fagerlund nimettiin Suomen Judoliiton Kunniadojon ensimmäiseksi jäseneksi Judoliiton 50-vuotisjuhlassa 29.11.2008 Helsingissä.

Reino ”Fagu” Fagerlund aloitti judoharrastuksensa syksyllä 1968. Ennen judouraansa hän oli harrastanut mm. painonostoa.

Ensimmäisen SM-mitalinsa Fagu otti vuoden 1974 SM-kisoissa sijoittuen pronssille silloisessa keveimmässä alle 63 kilon painoluokassa. Ensimmäisen Suomen mestaruutensa Fagu voitti vuonna 1976. Suomen mestaruuksia hänelle kertyi uraltaan kaikkiaan kuusi. SM-mitaleja yhteensä 13.

Kilpailu-uran paras vuosi Fagulle oli Moskovan olympiavuosi 1980, jolloin hän voitti kovatasoisen British Open –turnauksen. Moskovan olympialaisista tuli seitsemäs sija, joka oli siihen mennessä paras olympiasijoitus suomalaisjudokalta. Myöhemmin vastaavaan on pystynyt vain Euroopan mestari Juha Salonen.

Fagu aloitti judoyhteisön palvelemisen jo huippu-urheilijauransa aikana toimien Judoliiton nuorten oto-valmentajana 1970-luvun lopulla. Siitä ura judoyhteisön palvelijana jatkui mitä moninaisimmissa tehtävissä.

Fagu on toiminut vuosien varrella liiton nuorten valmentajan tehtävän lisäksi liiton naisten valmentajana, koulutus- ja nuorisopäällikkönä, hallituksen jäsenenä, Ippon-lehden toimittajana, pakinoitsijana ja päätoimittajana, päävalmentajana ja valmennuspäällikkönä.

Vuonna 1991 Fagu toimi Pieksämäellä järjestettyjen nuorten EM-kisojen pääsihteerinä. 1980-luvulla hän palveli muutaman vuoden Islannin Judoliiton päävalmentajana. 1990-luvulla vuorossa olivat työtehtävät Kuttulan perhekodissa opettajana ja judo-opettajana.

Vuosina 2001-2004 Fagu työskenteli Judoliiton päävalmentajana ja sitä seuraavalla olympiadilla 2005-2008 valmennuspäällikkönä.

Urheilu-uransa aikana Fagu tuli tunnetuksi sloganistaan ”halvalla huipulle”. Fagu laski aina tarkkaan harjoitteluun ja olosuhteisiin

Reino Fagerlund poistuu Moskovan olympiatatamilta.

käytetyn rahan ja ajan sekä siitä saatavan hyödyn suhdetta. Fagu ei aikalaisistaan poiketen koskaan käynyt harjoittelemassa Japanissa, jonne matkustaminen vei sekä aikaa että rahaa. Mies ja makuupussi yhdistelmä tuli tutuksi useille judokasukupolville ympäri Suomea järjestetyillä harjoitusleireillä. Samoja hyveitä hän edusti Judoliiton päävalmentajana välillä urheilijoiden ja valmentajakollegoidensa sietokykyä koetellen.

Nykypäivän suomalaisista judovalmentajista useat nimeävät Fagun oppi-isäkseen, jolta valmennustietouden teoreettinen pohja on ammennettu. Fagu opiskeli itse matematiikkaa ja fysiikkaa Turun yliopistossa sekä liikuntatieteitä Jyväskylän yliopistossa. Yhteensä opintoviikkoja kiitettävin arvosanoin kertyi reilusti yli 200, mutta loppututkinto jäi suorittamatta. ”Mitä minä sillä tutkinnolla teen”, Fagu tokaisi niille, jotka kyselivät tutkinnon valmistumisesta.

Vuonna 1989 Fagu oli käynnistämässä erityisryhmien judotoimintaa yhteistyössä Pieksämäen kaupungin ja Pieksämäen Pikadonin kanssa. Sittemmin toiminta on laajentunut yli 20 paikkakunnalle ja Judoliitosta on tullut lajiliittojen ykkönen erityisryhmien toiminnassa.

Fagun lempiharrastuksiin kuuluu väittely, jossa kanssaväittelijän argumentit laitetaan kovalle koetukselle. ”Musta tuntuu” –väittämät ja heikosti perustellut argumentit saavat Fagulta kovaa, mutta ystävällistä kyytiä.

Yksi Fagun bravuurilaji on ollut hänen viljelemänsä lentävät lauseet, joista tässä muutamia parhaita paloja:

”Pessimisti on vain hyvin informoitu optimisti.”

”Huonokin suunnitelma johtaa parempaa lopputulokseen kuin ei mitään suunnitelmaa.”

”Älykäs ihminen selviytyy nokkelasti ongelmatilanteista, joihin viisas ihminen ei koskaan edes joudu.”

”Kaikkea pitää epäillä. Säännöllisesti myös omaa järkeään.”

Faktat

Syntynyt: 28.12.1952.

Kasvattajaseura: Porin Judoseura Fudoshin

Vyöarvo: 6. dan

Harrastukset: klassinen musiikki, luonto ja retkeilyPainoluokka aktiiviaikoina: alle 60 kg (alle 63 kg)

Perhe: Vaimo Aino sekä aikuiset pojat Seppo ja Pekka, lapsenlapset Meri, Justus, Aapo, Aleksi ja Viivi sekä  koira Turre.