Kyösti Korpiola

Suomalaisen judon Hall of Famen yhdeksänneksi jäseneksi nimettiin Kyösti Korpiola Urheilugaalan yhteydessä 17.1.2017.

Kyösti Korpiola on Suomalaisista judokoista pisimmän uran tehnyt ja viimeinen judossa mukana oleva 50-lukulainen. Hän tutustui judoon kirjojen välityksellä jo 1950-luvun puolivälissä ja varsinainen judoura sai alkunsa vuonna 1959 Väinö Haukan peruskurssilla. Mustan vyön (1.dan) Kyösti suoritti viidentenä suomalaisena vuonna 1962. Edustustehtävät alkoivat samana vuonna ensimmäisessä judomaaottelussa Ruotsia vastaan. Aktiivinen kilpailu-ura hänellä kesti vuoteen 1978 saakka ja tuona aikana hän ehti voittaa mm. Pohjoismaiden mestaruuden, viisi Suomen mestaruutta ja edustaa Suomea EM- ja MM-kisoissa. Hän on myös ensimmäinen arvokisoissa pisteille sijoittunut suomalainen, oltuaan seitsemäs vuonna 1965 Madridissa kisatuissa EM-kisoissa.

Alkuaikojen judopioneerien tapaan täysipainoisen oman harjoittelun ohella Kyöstinkin velvollisuutena oli judon opettaminen, harjoituksien ohjaaminen ja erilaiset järjestötehtävät. Kun tähän lisättiin vaativa hammaslääketieteen opiskelu ja myöhemmin oman praktiikan hoito, voidaan ajankäytön optimoinnin olleen välttämättömyys. Kyösti korostaakin opetuksessaan yhä edelleen ajan maksimaalista hyväksikäyttöä, harjoittelun modulaarisuutta ja maksimaalista tehoa ja tekemisen ergonomiaa. Tässä hänen oma elämänsä ja judouransa on ollut malliesimerkki. Hän on elänyt niin kuin opettaa. Yhä edelleen hän tutkii päivittäin judoa ja harjoittelee sitä modulaarisesti kotonaan, ulkoillessaan, uima-altaassa – kaikkialla.

Kyösti Korpiolan opetuksessa on aina vahva filosofinen lataus. Hän ei painota kilpailussa menestystä keinolla millä hyvänsä. Kyöstin mukaan tärkeämpää on elämä itse. Se, että on voittanut kilpailussa jotain painaa kovin vähän muun eletyn elämän rinnalla. Puhdas omatunto, puhtaat aseet, yhteinen hyvä, siinä välineet ja päämäärä, jotka onnistuessaan antaa raikkaan, elinvoimaisen elämän. Paitsi itselle, myös kaikille kanssaihmisille, joiden kanssa elämä tulee elettyä.

Kyösti ei kuitenkaan väheksy kilpajudoa. Päinvastoin hän seuraa ja opiskelee sitä koko ajan ja on siinä ajan hermoilla. Hänen mukaansa kilpailuissa mitataan judon tehokkuus ja judotaidot. ”Menestyminen vaatii ankaraa ja armotonta oman wazasysteemin hiomista ja testaamista, teknisesti oikeaa tekemistä. Loputonta harjoittelua. Pelkällä randorin ottamisella et tule mestariksi. Suomaisillakin on mahdollisuus maailman huipulle. Mutta silloin ei kannata ottaa mallia isoista judomaista, vaan luoda oma tie huipulle” toteaa Kyösti.

Kyösti Korpiola ei ole koskaan ollut tuomassa tuonut itseään eturiviin, mutta on pyydettäessä ollut aina valmis tulemaan mukaan mukaan vetämään harjoituksia, leirejä tai muuten vaan auttamaan ja mentoroimaan nuorempiaan. ”Jos joku on valmis ottamaan yhden askeleen kohti, minä otan ne loput 999”, on Kyösti joskus todennut. Eipä ihme, että hän edelleen voimiensa mukaan opettaa judoa aina pyydettäessä.

Faktat

Kyösti Korpiola

Syntynyt: 1941 Helsingissä

Seurat: Meido-Kan, Chikara