Kaj Lindberg

Suomen Judoliiton Kunniadojon 2. jäsen

Kaj Lindberg nimettiin Judoliiton Kunniadojon toiseksi jäseneksi maanantaina 11.1.2010 Suomen Urheilugaalan yhteydessä järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa.

Kaj ”Kaitsu” Lindberg aloitti judoharrastuksensa 1962 Turussa. Hän oli perustamassa Suomen vanhinta judoseuraa Turun Judoseuraa samana vuonna. Hän toimi seurassa myös valmentajana aloittaen seuran nuorisotoiminnan vuonna 1963.

Vuonna 1965 Lindberg perusti Perniön Nousevan judojaoston, jossa hän toimi myös valmentajana. Vuodet 1966-73 Lindberg oli mukana Helsingin Tarmon Judojaoston Chikaran toiminnassa kilpailijana ja vuodet 1973-74 varapuheenjohtajana. Vuonna 1978 Lindberg perusti nykyisen seuransa Nummelan Judon.

Kaj Lindberg on tehnyt poikkeuksellisen mittavan järjestöuran judossa niin kotimaassa kuin kansainvälisissä tehtävissäkin. Hän nousi Judoliiton hallitukseen vuonna 1971 ja puheenjohtajaksi 1973. Vuodet 1976-81 hän toimi liiton varapuheenjohtajana. Paluu liiton hallitukseen tapahtui 1990 ja liiton puheenjohtajana hän palveli jälleen vuodet 1998-2000. Vuosien varrella Lindberg on toiminut myös Dan-Kollegion hallituksessa ja puheenjohtajana.

Lindberg ymmärsi kansainvälisen järjestötoiminnan ja yhteistyön tärkeyden hyvin varhain. Hän edusti Suomea kansainvälisissä judokokouksissa jo 1970-luvun alussa. Kun Judoliiton talous oli vuosien varrella tiukoilla, Lindberg matkusti kansainvälisiin kokouksiin Suomen edustajaksi usein omalla kustannuksellaan. Vielä tänäkin päivänä hän on judon kansainvälisen järjestötoiminnan tunnetuin suomalainen.

Kansainvälinen järjestötoiminta toi Lindbergille myös luottamustehtäviä. Hän toimi tilintarkastajana sekä Euroopan Judoliitossa että Kansainvälisessä Judoliitossa. Euroopan liiton hallituksessa hän oli vuodet 1982-1990. Kansainvälisessä liitossa hän toimi myös talouskomissiossa. Euroopan liiton kunniajäseneksi Lindberg kutsuttiin vuonna 2006.

Kaj Lindberg loi merkittävän uran myös judotuomarina. Vuonna 1975 hänelle myönnettiin kansainvälinen B-lisenssi, joka oikeutti tuomitsemaan EM-tasolla. Vuonna 1980 Lindberg suoritti kansainvälisen A-lisenssi, joka oikeutti MM- ja olympiatasolla tuomitsemiseen. Los Angelesin 1984 olympialaisiin Lindberg valittiin tuomaritehtäviin ”kotiin jääväksi varamieheksi”. Tuolloin varamiestä ei tarvittu ja näin Lindbergin olympiahaave romuttui.

Kansainvälisen judotoiminnan asiantuntijana Lindberg antoi merkittävän panoksensa kaikkiin Suomessa järjestettyihin kansainvälisiin arvokisoihin. Ensimmäiset nuorten EM-kilpailut järjestettiin Turussa 1975 ja vuonna 1978 oli vuorossa miesten EM-kilpailut Helsingissä. 1982 oli vuorossa Jyväskylässä järjestetyt opiskelijoiden MM-kisat. 1989 järjestettiin Helsingissä kautta-aikojen parhaan kilpailullisen tuloksen tuottaneet miesten ja naisten EM-kilpailut. Vuoden 1991 nuorten EM-kisat järjestettiin Pieksämäellä. Tampere sai järjestääkseen vuoden 2006 miesten ja naisten EM-kilpailut.

Faktat

Kaj Lindberg

Syntynyt 1937

Aloittanut judon 1962 Turussa

Vyöarvo 5. dan

Harrastukset: veneily, mökkeily ja Rotary-toiminta

Työura tekstiilialalla. Vuodesta 1987 toimitusjohtajana geotekstiilejä maahantuovan ja myyvän Tensare Oy:n palveluksessa.

Vuodesta 1996 saman yrityksen omistajana.

Kunniapuheenjohtajuudet: Nummelan Judon kunniapuheenjohtaja 1998, Suomen Dan-Kollegion kunniapuheenjohtaja 2006, Suomen Judoliiton kunniapuheenjohtaja 2006.