Juha Salonen

Juha ”Pupu” Salonen

Suomen Judoliiton Kunniadojon 5. jäsen.

Juha Salonen nimettiin Judoliiton Kunniadojon 5. jäseneksi 13.1.2015 Urheilugaalan yhteydessä Helsingissä.

Juha ”Pupu” Salonen on Suomen Judohistorian ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa MM-mitalin voittanut judoka. Salonen voitti yli 95-kiloisten sarjan MM-pronssia vuonna 1981 Maastrichtissa ollessaan vasta 19-vuotias.

Salosen huikea kansainvälinen judoura starttasi nuorten EM-pronssimitaleilla 1979 ja 1980. Vuonna 1981 Salonen räjäytti pankin ottamalla MM-pronssia. EM-pronssimitalit ripustettiin Salosen kaulaan 1983 ja 1985. Helsingin EM-kisoissa 1989 Salonen oli yksi Suomen kolmesta kultamitalistista. Opiskelijoiden MM-hopea tuli 1986 ja British Open kultaa 1983. Soulin olympialaisissa 1988 Salonen sijoittui seitsemänneksi.

-Urheilu-urani kohokohtia ovat ehdottomasti MM-pronssi ja 1989 kotikisojen EM-kulta. Olympialaisista parhaat muistot ovat Barcelonasta, jossa menestys jäi sairastelun vuoksi heikoksi, mutta jossa Espanjan menestys loi judohalliin poikkeuksellisen tunnelman, Salonen kertoo.

Salonen edusti Suomen olympialaisissa urheilijana 1984, 1988 ja 1992. Päävalmentajana Salonen toimi olympialaisissa 1996 ja 2000. Ensikosketuksensa olympialaisiin Salonen otti vuoden 1980 Moskovan olympialaisten nuorisoleirillä.

Salonen otti ensimmäisen Suomen mestaruutensa alle 18-vuotiaiden ikäluokassa vuonna 1977. Viimeinen SM-mitali tuli vuonna 2001. Kaikkiaan Salonen voitti kahdeksan SM-kultaa, viisi hopeaa ja yhden pronssin.

Urheilu-uransa jälkeen Salonen toimi kahden olympiadin ajan Judoliiton päävalmentajana vuosina 1992-2000. Salonen suoritti kansallisen valmentajatutkinnon vuonna 1993. Nykyään Salonen toimii kasvattajaseurassaan Helsingin Chikarassa seuravalmentajana. Nuoruusvuosinaan Salonen harrasti lentopalloa.

Suomen Judoliiton Kunniadojo on perustettu vuonna 2008 Judoliiton 50-vuotsijuhlavuoden kunniaksi. Kunniadojo on suomalaisen judon ”Hall of Fame”, jonka jäseniksi kutsutaan poikkeuksellisen ansiokkaan judouran tehneitä judokoita.

Juha ”Pupu” Salonen

Syntynyt: 1961