Jorma Kivinen

Suomen Judoliiton Kunniadojon 3. jäsen

Jorma Kivinen nimettiin Suomen Kunniadojon kolmanneksi jäseneksi tiistaina 14.1.2014 Suomen Urheilugaalan yhteydessä järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa Helsingissä.

Vuonna 1962 Jorma ”Jokke” Kivinen aloitti judoharrastuksensa 19-vuotiaana Väinö Haukan vetämällä alkeiskurssilla. Vuotta myöhemmin perustettiin Meido-kan, johon myös Kivinen liittyi. Ennen judouraansa Kivinen oli harrastunut mm. jääkiekkoa.

Kivinen kilpaili Suomen judomaajoukkueessa alle 80-kilon sarjassa sekä avoimessa luokassa vuosina 1964 - 1973. Hän voitti kolme Suomen ja Pohjoismaiden henkilökohtaista mestaruutta sekä joukkuemestaruuksia. Hän oli myös ensimmäinen suomalainen, joka ylsi mitalisijoille judon kansainvälisissä turnauksissa.

1970-luvulla Kivinen opiskeli vuosia judoa Japanissa Kōdōkan-, Waseda- ja Meijin-yliopistoissa. Murrettuaan pohjeluunsa hän harjoitteli jodoa, jossa aseena käytetään 128 cm pitkää puista sauvaa. Kivinen saavutti jodossa 1 dan-arvon. Rahoittaakseen oleskeluaan Japanissa Kivinen näytteli myös japanilaisissa elokuvissa lähinnä länsimaisten konnien rooleja. Kivinen on suorittanut lisäksi lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä valmentajatutkintoja, tuomarikursseja ja osallistunut erilaisiin seminaareihin Euroopassa ja Japanissa.

Kivinen toimi Suomen Judoliiton valmennuspäällikkönä ja päävalmentajana 1972 - 1988, yhteensä 16 vuotta. Kivisen osaaminen ja ottelukunnon yhdistelmä herätti kunnioitusta myös valmennettavissa. Kivisen valmennuskaudella Suomi saavutti ensimmäiset arvokisamitalinsa.

Kivisen valmennettavat ovat saavuttaneet yhteensä yli kaksikymmentä EM- ja MM-mitalia, useita Suomen ja Pohjoismaiden mestaruuksia sekä kymmeniä kansainvälisiä
mestaruusmitaleita. Kivinen toimi valmentajana ja lajijohtajana myös Moskovan (1980) ja Los Angelesin (1984) olympiakisoissa. Lisäksi hän toimi puolustusvoimien urheilukomppanian judon valmentajana 1976 - 1982. Kivisen valmennuskautta pidetään Suomen judon kulta-aikana.

Kivinen on toiminut valmentajana ja opettajana myös useissa urheiluopistoissa, Jyväskylän yliopistossa, kouluissa ja kesälukioissa. Hän on opettanut itsepuolustusta myös vankeinhoidon henkilökunnalle, poliisikurssilaisille, vartijoille sekä yritysten henkilökunnalle. Hän on tehnyt yhteistyötä myös vammaisjärjestöjen kanssa. Vuosina 1996 – 2007 Kivinen toimi Vantaan aikuisopiston koulutussuunnittelijana ja johtavana liikunnanopettajana.

Vuonna 1966 Kivinen oli perustamassa Suomen mustien vöiden yhdistystä, Dan-kollegiota. Kivinen on ollut hallituksessa sen perustamisesta vuoteen 1990 asti ja jälleen vuodesta 2012. Kivinen on myös Suomen Judovalmentajakerhon perustajajäsen. Hän on toiminut kerhon puheenjohtajana sen perustamisesta vuodesta 2008 lähtien. Suomen valmentajat ry:n jäsenenä hän on ollut vuodesta 1975. Kivinen on myös Suomen ensimmäisiä judotuomareita.

Maaliskuussa 2013 Kiviselle myönnettiin kunnioitettava 8. danin vyöarvo, mikä on korkein pohjoismaiselle judokalle koskaan myönnetty tunnustus. Arvo on lähetetty vahvistettavaksi myös judon päämajaan Kodokaniin sekä kansainväliseen Judoliittoon IJF:ään. Ensimmäisen daninsa Kivinen saavutti jo vuonna 1966.

Kivinen on äärimmäisen määrätietoinen ja pitkäjännitteinen judoka, joka uskoo omiin kykyihinsä. ”Vaikka turpiin välillä tulee, otan haasteet uudelleen käsittelyyn. Tuloksia saavutetaan vain intohimolla”, Kivinen kiteyttää tammikuussa 2014.

Siviiliammatiltaan Kivinen on valokuvaaja. Ammatin hän oppi 4-vuotisessa oppisopimuskoulutuksessa.

Faktat

Jorma Kivinen

Syntynyt: 5.5.1942 Helsingissä

Kasvattajaseura: Meido-kan