Jaana Ronkainen

Suomalaisen judon Hall of Famen seitsemänneksi jäseneksi nimettiin Jaana Ronkainen Urheilugaalan yhteydessä 12.1.2016.

Jaana Ronkainen on kautta aikojen menestynein suomalainen naisjudoka, joka nousi sensaatiomaisesti jo 16-vuotiaana naisten Euroopan mestaruuskisojen pronssille vuonna 1982 Oslossa. Ronkaisen ura ei jäänyt tähdenlennoksi. EM-hopeaa hän voitti vuonna 1988 Espanjan Pamplonassa ja EM-kultaa kotikisoissa Helsingissä 1989. EM-mitaleita Ronkainen arvostaa uransa parhaina saavutuksina.

Mutta miten voi nousta judon kansainväliselle huipulle jo 16-vuotiaana?

- Se oli kova juttu, koska olin vielä aivan keskenkasvuisen näköinen, fysiikkani ja taitoni eivät olleet kisan tasolla, Jaana Ronkainen muistelee. Mutta minulla oli vauvan itseluottamus! Ajattelin, että en ole koskaan hävinnyt tytölle, enkä häviä nytkään. Onneksi usko kesti koko kisapäivän, vaikka tunsin kyllä heti ensimmäisestä otteesta, että hitto nämä onkin kovia! Sen jälkeen sain pohjoismaiden ulkopuolella muistaakseni 4 vuotta turpiin ja kasvoin oikeaksi urheilijaksi.

- Uskon, että iso merkitys oli sillä, että judo oli mulle passeli laji - ei vaadittu tiettyä erityisen hyvää fyysistä ominaisuutta, vaan riittäviä fyysisiä ominaisuuksia. Tavoiteorientoitunut harjoittelu ja hyvä suunnittelu olivat vahvuuksiani. Myös lapsuusvuosien leikeistä kasvanut hieman sokeakin ja välillä epärealistinenkin usko omiin kykyihin. Olen uskaltanut kulkea omaa polkua.

-Mieleenpainuvinta urallani on ollut kahdeksan kuukauden jakso Sumimoton judojoukkueen jäsenenä vuonna 1990. Välillä olin kuin norsu porsliinikaupassa. Ja tietysti vuoden 1989 Helsingin EM-kisat, kun koko joukkue huoltojoukkoja myöten koki flown, joka sai kaikki ylittämään itsensä.

Ronkaisen huippuvuosina 1980-luvulla ei vielä juurikaan puhuttu urheilun ja opiskelun yhdistämisestä saati urheiluakatemioista. Se ei kuitenkaan estänyt opiskelemasta.

-Olen vitsaillut, että onneksi ei ollut urheiluakatemioita. En varmaan olisi ollut oikeanlainen henkilö sellaiseen, ainakaan en olisi jaksanut loikkia kaikissa testeissä niin hirveästi. Tukipalveluista olisin voinut kyllä hyötyä. Lukiossa olin välillä ns. yksityisoppilaana eli tentin kokeet, mutta opiskelin kotona itse ja harjoittelin 3 kertaa päivässä. Opiskeluun sujui noin kaksi tuntia per päivä, kun sain tehdä sen omaan tyyliin. Lääkiksessä pidin suosiolla yhteensä 6 välivuotta. Prekliiniset kurssit suorittelin silloin, kun olin telakalla, jonkun vamman vuoksi pidempään. Varsinaiset kunnon lääkäriopinnot, kliiniset kurssit, aloitin judouran jälkeen. Opin lukiossa tehokkaan opiskelutekniikan, kun piti ehtiä aina illalla reeneihin, olin aamuvirkku ja tein läksyt usein aamulla. Mulla oli useimmiten joku oppikirja reissuissa mukana. Ja jos Oulusta Helsinkiin meni junalla kahdeksan tuntia ja tuli matkustettua usein päiväjunalla, koska se oli halvempi, niin siellä oli hyvin aikaa opiskella.

Jotain olisi voinut tehdä toisinkin.

-Kun tulin Japanista takaisin Suomeen, mun olisi pitänyt muuttaa Helsinkiin sopivankokoisten harjoittelukavereiden luo.

Ronkaisen ura päättyi Pariisin EM-kisoihin 1992. ”Toivon, ettei minua edes ehdoteta olympialaisiin. En ole enää siinä kunnossa. Motivaatio oli loppua jo vuosi sitten, minkä jälkeen ei kilpaileminen juuri kiinnostanut. Keväällä päätin kuitenkin lähteä SM-kisoihin. Siellä meni hyvin, ja päätin vielä yrittää kerran. Nyt se on sitten nähty. Tästä eteenpäin voin keskittyä muihin asioihin, kuten opiskeluun”, Ronkainen kommentoi jäähyväiskisaansa Judoliiton Ippon-lehdelle keväällä 1992.

Urheilu-uransa jälkeen Ronkainen on toiminut seuravalmentajana Oulun Judokerhossa. Kiinnostus valmennukseen johdatteli lastenlääkäri Ronkaisen opiskelemaan vielä liikuntalääketiedettä ja kouluttautumaan myös valmentajan ammattitutkintoon. Ronkainen toimi asiantuntijana, kun Judoliitto valmisteli oman Judokan urapolku –dokumenttinsa ohjaamaan nuorten judokoiden harjoittelua.

-Mitä vanhemmaksi tulee sen vähemmän on niitä päiviä, joita haluaisi vaihtaa pois. Kaikesta on oppinut jotain, Ronkainen summaa judouransa.

Faktat

Jaana Ronkainen

Syntynyt: 1965

Asuinpaikka: Oulu

Ammatti: Lastenlääkäri

Koulutus: Lääketieteen tohtori & valmentajan ammattitutkinto

Parhaat saavutukset:

EM-kultaa 1989
EM-hopeaa 1988
EM-pronssia 1982
Opiskelijoiden MM-pronssi 1988
MM-kisojen viiden sija 1984.

Pariisin turnauksen hopea 1990
Fukuokan turnauksen pronssi 1990 ja 1986
British Open pronssi 1988
Saksan avointen pronssi 1987.

Suomen mestaruudet: 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1987, 1988, 1989, 1991 ja 1992.

Asiantuntijana Judoliiton Judokan urapolku –dokumentin laadinnassa.